آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

فشار امارات بر عمران خان در آستانه سفر به افغانستان

منبع: هندوستان تایمز
مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
منابع آگاه تحت شرایطی می‌گویند که به نظر می‌رسد روابط بین پاکستان و امارات متحده عربی در هفته‌های اخیر روند نزولی شدیدی داشته است، به ویژه پس از انتقاد عمران خان نخست‌وزیر پاکستان از رسمی شدن روابط امارات با اسراییل.

این امر تأثیرات خود را نه تنها در دستگیری فعالان پاکستانی طرف‌دار فلسطین در امارات متحده عربی، بلکه بر سایر ساکنان پاکستانی به دلیل جرم‌های جزئی نیز نشان داده است. افراد آگاه به این مسئله می‌گویند که حدود ۵ هزار زندانی پاکستانی تنها در زندان «سویحان» در ابو ظبی اسکان داده شده‌اند.
به احتمال زیاد امارات متحده عربی قوانین ویزای سخت‌‌تری را برای شهروندان پاکستانی که خواهان سفر به امارات برای کار هستند، اعمال کند. این منبع دریافته است که اتباع پاکستانی به سختی می‌توانند مجوزهای اقامت خود را تمدید کنند و شایعاتی در مورد اخراج شدن نیز وجود دارد، هرچند تاکنون گزاشی در مورد چنین عملی همگانی نشده است.
منبع همچنین دریافته است که غلام دستگیر سفیر پاکستان در ابوظبی به تازگی با رهبران ارشد حکومت امارات متحده در این زمینه ملاقات کرده است – اما به وی گفته شده دخالت نکند.
جالب اینکه، گرچه ممکن است علت آن اظهارات خان باشد، اما به نظر می‌رسد تحقیق امارات متحده عربی در مورد حمله سال ۲۰۱۷ در قندهار موجب برخی اقدامات آن کشور شده باشد؛ حمله‌ای که پنج دیپلمات امارات در آن جان باخت. در مرحله اول از افرادی نقل شده که می‌گویند بازرسان امارت متحده عربی دریافتند که شبکه حقانی پشت این حمله بوده و سازمان اطلاعاتی پاکستان (آی‌اس‌آی) نیز به گونه مستقیم در آن دخیل بوده‌ است. در آن زمان، واکنش نخست اسلام‌آباد مقصر دانستن ایران بود.
تحولات در روابط امارات و پاکستان را باید در چارچوب روابط عربستان با پاکستان نیز مشاهده کرد. اشخاص آگاه از این موضوع می‌افزایند که تلاش‌های پاکستان برای دخیل نمودن کشورهای آسیای غربی در مسائل مربوط به روابطش با دهلی‌نو نیز در هر دو کشور به خوبی پیش نرفته است.
شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در ماه اگست به سازمان همکاری‌های اسلامی به رهبری عربستان سعودی هشدار داده بود که اگر جلسه شورای وزیران این سازمان را برای بحث در مورد لغو ماده ۳۷۰ هند در جامو و کشمیر تشکیل ندهد، پاکستان جلسه‌ای متشکل از کشورهای اسلامی را فرا می‌خواند که در مسئله کشمیر در کنار اسلام‌آباد باشد.
عربستان سعودی و پاکستان همچنان درگیر مذاکرات سخت برای بازپرداخت بدهی هستند. در سال ۲۰۱۸، در حالی که اسلام‌آباد با بحران حساب‌های جاری روبرو بود، سعودی‌ها بسته ۶.۲ میلیارد دالری پاکستان را تمدید کرد که شامل ۳ میلیارد دالر وام و نفت بابت پرداخت‌های قسطی به ارزش ۳.۲ میلیارد دالر بود. ریاض علاوه بر درخواست وام‌ها، تسهیلات اعتبار نفت را که به پاکستان اعطا شده بود، مسدود کرده است.
علاوه بر این، عربستان سعودی به تازگی از سفارت پاکستان در ریاض خواسته است که هیچ رویداد عمومی برای بزرگداشت از آنچه «روز سیاه کشمیر» خوانده می‌شود، برگزار نکند.
بدتر شدن روابط امارات متحده عربی و عربستان سعودی باید پاکستان را نگران کند که سال‌هاست با حمایت غرب آسیا زنده مانده است. همین حمایت است که به رغم شواهد کافی دخالت در پرورش گروه‌های تروریستی و استفاده از آن‌ها برای دستیابی به اهداف خود، از انزوای این کشور جلوگیری کرده است. از دست دادن حمایت این کشورها نه تنها از نظر اقتصادی به پاکستان آسیب می‌رساند، بلکه ممکن است حتی در جهان اسلام نیز دوستان زیادی نداشته باشد.

Shokohmand, [18.11.20 16:42]لید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا