آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

داکتر عبدالله:

فقط با توافق روی حکومت موقت به صلح نمی‌رسیم

رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که با توافق محض روی حکومت موقت صلح تامین نمی‌شود و او شخصاً چنین گزینه‌ای را سراغ ندارد که با توافق روی ایجاد حکومت موقت در کشوری صلح تامین شده باشد.
به گزارش خبرگزاری دید، داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی که امروز سه‌شنبه(۲۱ دلو) در نشست افتتاح کمیسیون رسانه‌ها و آگاهی عامه این شورا صحبت می‌کرد، به بحث‌هایی که درباره تشکیل حکومت موقت مطرح می‌شود، اشاره کرد.


عبدالله گفت که بارها درباره تشکیل حکومت موقت نظر خود را بیان کرده است، اما مسئولیت دارد که اجماع نظر رهبری شورای عالی مصالحه ملی را بازتاب دهد.
به گفته او، هیچ تجربه‌ای نشان نمی‌دهد که اگر تنها روی تشکیل حکومت موقت توافق شد، صلح تأمین شود.
او تأکید کرد: «در هیچ جایی چنین تجربه‌ای نداریم. به این معنا که صلح یک محتوای بسیار جامع و سرنوشت مردم را باید در خود داشته باشد و روی آن موافقه شود. سپس قدم‌هایی که برداشته می‌شود و مراحلی که می‌داشته باشد، نام او را هر چیز که می‌گذاریم، گپش جداست».
رییس شورای عالی مصالحه ملی گفت که بحث حکومت موقت گاهی در بین سیاسیون افغانستان مطرح می‌شود که گویا این‌ها بین‌شان روی تشکیل حکومت موقت به توافق می‌رسند و وضعیت بهتر می‌شود. عبدالله عبدالله گفت که این بحث‌ها را نیز به نفع کشور نمی‌داند.
عبدالله عبدالله افزود که اگر لحظه‌ای برای امکان تأمین صلح در کشور وجود داشته باشد و کسی از آن لحظه غفلت کند، اشتباه تاریخی و گناه نابخشودنی را مرتکب می‌شود.
او تسریع مذاکرات را مسئولیت شورای عالی مصالحه ملی و دولت جمهوری اسلامی افغانستان عنوان کرد، اما گفت که وضعیت کنونی به گونه‌ای که است طالبان مذاکرات را قطع نکرده‌اند، اما مذاکره‌ای نیز در جریان نیست.
عبدالله عبدالله رویکرد کنونی طالبان را در قبال مذاکرات صلح و ترک میز مذاکره را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این راه به صلح نمی‌انجامد. عبدالله هم‌چنان ادامه خشونت‌ها از سوی طالبان را مانعی در برابر صلح عنوان کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا