آخرین اخبارجهانسیاست

فنلند به ارزش بیش از ۹ ملیارد دالر از امریکا جنگنده اف-۳۵ می‌خرد

خبرگزاری دید: کشور فنلند تصمیم دارد به ارزش ۹٫۴ میلیارد دالر ۶۵ بال جنگنده امریکایی اف-۳۵ خریده و جایگزین سیستم دفاعی قدیمی اف-۱۸ کند.

به نقل از یورونیوز، وزارت دفاع فنلند روز جمعه با بیان این مطلب تاکید کرد که طی این قرارداد شرکت لاکهید مارتین ۶۴ جنگنده به هلسینکی تحویل خواهد داد.
این شرکت امریکایی برنده مناقصه‌ای شده که دولت فنلند برگزار کرده بود و در این رقابت توانسته چندین شرکت از جمله ساب سوئد، بوئینگ امریکا، بائه سیستمز بریتانیا و همچنین داسالت فرانسه را شکست دهد.
طبق این قرارداد، شرکت امریکایی مسئولیت تامین، تدارکات، خدمات و همچنین نگهداری این جنگنده‌ها تا سال ۲۰۳۰ را پذیرفته است و ارزش این قرارداد به مبلغ ۸.۳۷۸ میلیارد یورو برابر با حدود ۹.۴۴ میلیارد دالر تخمین زده می‌شود.
همچنین ۷۷۷ میلیون یورو برای ساخت و ساز آشیانه و تجهیزات دیگر به این مبلغ پایه افزوده خواهد شد. ضمن اینکه مبلغ ۸۲۴ میلیون یورو نیز برای بسته‌ تسلیحات بهینه شده به قرارداد اصلی اضافه می‌شود.
آنتی کایکونن وزیر دفاع فنلند روز جمعه در یک نشست خبری که همراه با نخست وزیر این کشور در آن حاضر بود در این رابطه گفت: «وقتی عمکرد نظامی را مقایسه می‌کنیم، جنگنده‌های اف-۳۵ به بهترین شکل پاسخگوی نیازهای دفاعی ما هستند».
گفته می‌شود برنامه ریزان نظامی این کشور از سال ۲۰۱۵ برای این معامله تلاش کرده‌اند. زمانی که وزارت دفاع فنلند اعلام کرده بود که در پی جستجو برای یافتن یک جت جنگنده جدید برای مدل‌های قدیمی مک دانل داگلاسی است که از سال ۱۹۹۲ در ناوگان دفاعی این کشور فعالیت می‌کند. شرکت مک دانل داگلاس در حال حاضر بخشی از شرکت بزرگتر بوئینگ امریکا است.
فنلند حالا به چهاردهمین کشوری تبدیل می‌شود که سیستم جنگنده‌های اف-۳۵ را انتخاب کرده و از آن استفاده خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا