آخرین اخباراسلایدشوجهاندیدگاهسیاست

قتل، فرار و سلاخی؛ در خاندان‌های حاکم حاشیه خلیج فارس چه می‌گذرد؟

هرچند خاندان‌های حاکم امیر نشین‌های حوزه خلیج فارس توانسته‌اند در بُعد سیاست خارجی با پول بادآورده نفت، کشورهای مختلف را خاموش نگهدارند و در عرصه داخلی مخالفان سیاسی را سرکوب کنند، ولی گاه گاهی دهل مخالفت و پوسیدگی از درون این خانواده‌ها سر بر می‌آورد.

مقوله‌ای است در باب این که اگر دیکتاتوری ادامه یابد و صدای مردم و دمکراسی با زور سرنیزه و اسلحه خفه شود، سرانجام نهادهای قدرت توتالیتر از میان تهی شده و فرو خواهد پاشید. به نظر می‌رسد خاندان‌های حاکم بر کشورهای حاشیه خلیج فارس از درون پوسیده و کم کم در حال فروپاشی است.
حاکمان دیکتاتور همواره مخالفان حکومت خویش را سرکوب کرده و انتقاد و تضاد فکری را با مرگ جواب می‌دهند. کم نیست در تاریخ شاهد این مدعا. اگر نظری به حاکمیت حزب کمونست شوروی، رایش سوم، فاشیزم در ایتالیا، انقلاب فرهنگی چین و همین ماجرای جمال خاشقجی داشته باشیم به همانندی اقدامات دیکتاتورهای خودکامه خواهیم رسید و ماهیت دیکتاتوری‌های توتالیتر را درخواهیم یافت.
هرچند خاندان‌های حاکم امیر نشین‌های حوزه خلیج فارس توانسته‌اند در بُعد سیاست خارجی با پول بادآورده نفت کشورهای مختلف را خاموش نگهدارند و در عرصه داخلی مخالفان سیاسی را سرکوب کنند، ولی گاه گاهی دهل مخالفت و پوسیدگی از درون این خانواده‌ها سر بر می‌آورد.
ولیعهد ماجراجوی سعودی مخالف سیاسی‌اش را در کشوری دیگر سلاخی می‌کند، زن آن دیگری از ترس جان به غرب فرار می‌‌کند و پسر این دیگر به صورت مرموزی به قتل می‌رسد.
در این میان ماجراجویی و پوسیدگی در خاندان سعودی به مراتب بیشتر بوده و هنوز کمتر از دوسال از زندانی شدن ۵۰ عضو خاندان سلطنتی به بهانه مبارزه با فساد اداری ولی در واقع برای سرکوب اختلافات سیاسی گذشته است.
به تازگی از امارات متحده عرب خبرهای زیادی در مورد خانواده‌های حاکم در سطح جهان رسانه‌ای شده است.
پسر حاکم شارجه به صورت مرموزی در لندن کشته شده است و پولیس انگلیس اعلام کرده که به رغم کالبد شکافی هنوز موفق به کشف علت اصلی مرگ نیست.
جسد شیخ سلطان بن محمد آل قاسم در حالی که بر زمین حمام منزل مسکونی خود افتاده بود، پیدا شده است
همچنان شاهدخت هیا همسر شیخ محمد آل مکتوم حاکم دبی از بیم جانش در لندن مخفی شده است
هیا بنت حسین شاهدخت اردنی که همسر شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی است گفته از بیم جانش در لندن و در خفا زندگی می‌کند.
گفته می‌شود که شیخ محمد به تازگی شعری در اینستاگرام منتشر کرده که «خشن» توصیف شده و زنی ناشناس را به «خیانت و بی‌وفایی» متهم می‌کند.
آنچه مسئله را خیلی جالب می‌کند، این که این حکام دیکتاتور خود غرق در تجمل و عیاشی و زن بارگی هستند، ولی برای مردم سرزمین‌شان و شهروندان کشورهایی مثل افغانستان و برخی کشورهای دیگر نسخه اسلامی پیچیده و «انواع ناب» اسلام را معرفی می‌کنند.
همین خاندان‌ها که در ماهیت « سکولار» هستند و برای حفظ بقای خاندان شان در حاکمیت، نقاب اسلامی به چهره می‌زنند.
این خاندان‌ها که از موج بهار عربی در ۲۰۱۱ به هر طریقی بود به سلامت گذشتند، اکنون با موج تازه‌ای از انحطاط و فروپاشی مواجه هستند که اگر به مردم سالاری و احترام به اراده شهروندان آن کشورها رجوع نکنند، سرنوشت بن‌علی‌ها و مبارک‌ها در انتظار شان خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا