آخرین اخبارافغانستانسیاستفرهنگ عامه

قدس شریف، محور وحدت و همگرایی جهان اسلام

با فرارسیدن روز جهانی قدس، شخصیت‌های شرکت‌کننده در وبینار «قدس شریف، محور همگرایی و وحدت جهان اسلام» که به ابتکار مرکز تبیان در کابل برگزار شد بر حمایت همیشگی مردم افغانستان از ملت فلسطین و آزادی قدس شریف تأکید کردند.


به گزارش خبرگزاری دید، همزمان با فرارسیدن روز جهانی قدس، وبینار «قدس شریف، محور همگرایی و وحدت جهان اسلام» با حضور شخصیت‌های سیاسی، دینی و علمی روز پنج‌شنبه (۱۶ ثور) از سوی دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان در کابل برگزار شد.
سید عیسی حسینی مزاری دبیر کل مرکز تبیان طی سخنانی در وبینار «قدس شریف، محور همگرایی و وحدت جهان اسلام»، اسراییل را یکی از نمادهای عمده‌ استکبار در منطقه ‌معرفی کرده، گفت: «مردم افغانستان به این درک رسیدند که رژیم صهیونیستی به نمایندگی از تمام مستکبرین عالم تلاش دارد در راستای تضعیف مسلمانان و فراگیر ساختن حوزه‌ نفوذ و سیطره‌ خود تلاش و کار کنند».
به باور حسینی مزاری، یکی از عوامل عمده‌ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان هم اهداف استکباری صهیونیسم جهانی است که امروزه از موقعیت اسرائیل سازمان‌دهی می‌شود و از سوی غربی‌ها حمایت جدی می‌شود.
بهادر امینیان سفیر ایران در کابل هم که در این وبینار صحبت می‌کرد، گفت: یکی از کارهایی که در قرن بیستم اتفاق افتاد، تشکیل کشور اسراییل در منطقه فلسطین و اشغال این سرزمین و همچنین انتقال یهودیان از سراسر جهان به این منطقه بود که در طول این سال‌ها این مسئله به تنش و بحران نه تنها در کشورهای اسلامی؛ بلکه در سطح جهان تبدیل شده است.
وی اظهار امیدواری کرد که وحدت مسلمانان و بازگشت به هویت اسلامی باعث شود که مشکلات منطقه رفع گردد و راه حل بومی پیدا شود.
اسماعیل قاسمیار؛ حقوقدان و مشاور پیشین شورای عالی صلح، از دیگر سخنرانان وبینار «قدس شریف، محور همگرایی و وحدت جهان اسلام» بود. او گفت: کشورهای اسلامی تنها به ایراد سخنرانی‌ها، صدور بیانیه‌ها و قطعنامه‌ها اکتفا نکنند. باید به صورت جدی پیگیری نموده تا حداقل فعلاً دولت مستقل فلسطینی به رسمیت شناخته شود؛ چرا که الفاظ و کلمات خوب و اظهار همدردی به تنهایی فایده‌ای ندارد؛ بلکه یک گام عملی باید برداشته شود.
او ابراز امیدواری کرد که مجمعی متشکل از نمایندگان کشورهای اسلامی برای پی‌گیری و ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی تشکیل شود.
مولوی محمدمختار مفلح رهبر حزب نهضت اسلامی هم با طرح این پرسش که چرا در افغانستان، با وصف این که این قدر مشکلات زیاد داریم از قدس دفاع می‌کنیم؟ گفت: منشأ بحران در یکجا است و آن «تل‌‌ابیب» است و آن هم منشأ می‌گیرد از کاخ سفید.
محمد اکبری سناتور هم در این وبینار تأکید کرد: امروز آزاد کردن بیت‌المقدس از اشغال وظیفه هر مسلمان است و هرکس که به اسلام و دین پیامبر ایمان دارد، مکلف است که از تمام توان در هر زمینه و از هر لحاظ استفاده کند تا قدس آزاد شود و مسلمانان جهان آزادانه در مسجدالاقصی نماز بخوانند و حاکمیت این سرزمین مقدس در اختیار مسلمانان قرار گیرد.
سید محمد حسین رضوانی بامیانی مسئول فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان و از دیگر سخنرانان وبینار «قدس شریف، محور همگرایی و وحدت جهان اسلام» گفت که بحث فلسطین که مردم آن همواره در معرض تجاوز قرار داشته‌اند، مورد توجه جهان اسلام بوده و به خاطر اهمیت موضوع از نگاه سیاسی و اجتماعی، جمعه آخر رمضان روز جهانی قدس نام‌گذاری شد که همه ساله در گوشه گوشه دنیا از آن تجلیل می‌شود و از جمله مسلمانان افغانستان از دیرزمانی نسبت به قضیه فلسطین روز قدس حساس بوده و همواره احساس مسئولیت کرده‌اند.
عبدالهادی وزین استاد دانشگاه، سخنران دیگر وبینار «قدس شریف، محور همگرایی و وحدت جهان اسلام» بود. او تصریح کرد که مردم افغانستان بیش از همه درد مردم فلسطین را درک می کنند؛ زیرا در همان آتشی می‌سوزند که استکبار جهانی و نیروهای استعمارگر در این سرزمین‌ها خلق کرده اند و این وجه مشترک سبب می‌شود که ما بیشتر نسبت به برادران فلسطینی خود مسئولیت‌پذیر باشیم.
به گفته وزین، مردم افغانستان باور دارند که سرانجام حق در جایگاه خود قرار خواهد گرفت و مردم فلسطین و افغانستان از این درد و رنج خلاص خواهند شد.
گفتنی است که در طول سال‌های گذشته هر زمانی که مسلمانان به خصوص در افغانستان خواستند از روز جهانی قدس گرامی داشت کرده و با مردم مظلوم فلسطین هم‌صدا و هم‌زبان شوند، این سوال و شبهه از سوی برخی ایجاد شده که مردم افغانستان را که این همه با مشکل و بحران مواجه است، چه به مسئله فلسطین و قدس.
با اندکی تأمل، پاسخ به این سوال چندان سخت و مشکل نخواهد بود؟

براساس آموزه‌های ناب اسلام محمدی، همه مسلمانان و مومنان با هم برادر و سرنوشت هر کدام بر سرنوشت دیگری تأثیرگذار است. مسئله فلسطین و قدس، دیرپاترین بحران جهان اسلام در قرن ۱۴ است که اکنون در آخرین سال این سده قرار داریم و شاید هیچ جامعه اسلامی بیش از مردم افغانستان درد و رنج برادران فلسطینی خود را از عمق جان خود درک نکنند.
در این وبینار تلاش شده علاوه بر بررسی پیوند دینی و ایمانی با مسئله فلسطین و قدس، از دیدگاه استادان دانشگاه و کارشناسان روابط بین‌الملل، پیوند تاریخی، سیاسی و جئوپلیتیکی منطقه و به ویژه افغانستان با این مسئله و همچنین آخرین تحولات و تئوری‌ها پیرامون سرنوشت قدس و فلسطین مورد واکاوی قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا