آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

قرارداد احداث دو کارخانه پروسس جلغوزه و کشمش‌ امضا شد

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری قرارداد تاسیس دو فابریکه پروسس جلغوزه در ولایت خوست و کشمش‌ را در ولایت کابل با دو شرکت زراعتی به امضا رساند.


به گزارش خبرگزاری دید، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با ارسال خبرنامه‌ای به خبرگزاری دید گفته است این قراردادها امروز توسط انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری با سردار آقا رییس شرکت «مرید فایق» و شهزاده زدران رییس شرکت «رحمانی زدران»، در وزارت زراعت به امضا رسید.
در خبرنامه آمده است که برمبنای این قراردادها، با سرمایه‌گذاری مشترک پروژه سکتوری انکشاف زنجیره ارزشی باغداری، HVCDSP، مربوط به وزارت زراعت و شرکت مرید فایق، با هزینه ۳.۲ میلیون دالر یک فابریکه کشمش‌پاکی در کابل احداث خواهد شد.
وزارت زراعت از طریق پروژه انکشاف زنجیره ارزشی باغداری، مبلغ یک میلیون دالر برای احداث فابریکه کشمش‌پاکی کمک بلاعوض می‌کند. پروژه HVCDSP توسط بانک انکشاف آسیایی، ADB، تمویل می‌شود.
به نقل از خبرنامه: هم‌چنین برای تاسیس یک فابریکه پروسس جلغوزه سیاه در ولایت خوست نیز، از سوی وزارت زراعت و شرکت زراعتی «رحمانی زدران»، مبلغ ۳۶۰هزار دالر سرمایه‌گذاری می‌شود. سهم وزارت زراعت در تامین این مبلغ ۱۸۰هزار دالر است.
این مبلغ نیز توسط پروژه انکشاف زنجیره ارزشی باغداری به حمایت مالی بانک انکشاف آسیایی تامین می‌شود.
انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، با امضای این قراردادها گفت که افغانستان در گذشته از مهم‌ترین صادرکنندگان کشمش در جهان به شمار می‌رفت و دولت تلاش دارد تا این جایگاه را دوباره به‌ دست بیاورد.
آقای احدی افزود که در بخش تولید و صادرات جلغوزه نیز گام‌های خوبی برداشته شده، اما این گام‌ها در این زمینه تاکنون ابتدایی است.
وزیر زراعت تاکید کرد که در افزایش تولید و صادرات، سکتور خصوصی نقش و مسئولیت زیاد دارد. او هم‌چنین گفت که سرمایه‌گذاری مشترک دولت و سکتور خصوصی، مهم‌ترین مشوق برای سرمایه‌گذار است. آقای احدی می‌گوید که موثریت این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها نیز زیاد است.
هم‌چنین آرتور اندریسیاک معاون بانک انکشاف آسیایی در افغانستان که به صورت آنلاین در مراسم امضای این قراردادها حضور داشت، گفت که توجه بهبود زراعت، مهم‌ترین راه بهبود وضعیت اقتصادی در افغانستان است.
او گفت که اکثریت شهروندان این کشور از طریق فعالیت‌های زراعتی اقتصاد خود را پیش می‌برند.
آقای اندریسیاک تاکید که ADB طی سال‌های اخیر از مهم‌ترین کمک‌کنندگان در عرصه‌ زراعت بوده و کمک‌های این بانک در بخش زراعت به ۹۰۰ میلیون دالر رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا