آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

قول اردوی ۲۰۹ شاهین را خبر کنید!

این روزها حتا نگرانی‌هایی وجود دارد که ممکن شهر مزار شریف به دست طالبان سقوط کند. قوت گرفتن و نزدیکی طالبان به مرکز شهر موجب این نگرانی گردیده است.

ناامنی و قوت گرفتن گروه طالبان با گذشت هر روز در ولایات شمال و ولسوالی‏‌های آن بیشتر می‌شود. ناامنی در شمال در حالی بیشتر می‌گردد که فرآیند گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان به شدت جریان دارد. ولسوالی دولت‌آباد بلخ یکی از ولسوالی‌های ناامن در شمال کشور است. محمد یوسف شهردار ولسوالی دولت‌آباد در صحبت با برخی از رسانه‌ها گفته که نیروهای امنیتی اجازه حمله بالای طالبان ندارند. به گفته شهردار دولت‌آباد، این ولسوالی ۵۲ قریه دارد که ۴۵ آن در کنترول گروه طالبان قرار دارد. بنا بر برخی از گزارش‌ها، اعضای گروه طالبان در بسیاری از مساجد ولسوالی دولت‌آباد حضور می‌یابند و بدگویی دولت افغانستان را می‌کنند. ولسوالی دولت‌آباد در شمال غرب شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ قرار دارد.
یک عضو امنیتی ولسوالی دولت آباد بلخ که نمی‌خواهد نامی از وی برده شود، می‌گوید که در حال حاضر تنها مرکز این ولسوالی در کنترول دولت قرار دارد.
برخی از منابع دیگر نیز گزارش کرده‌اند قبل از این که طالبان در این ولسوالی مستقر شوند با بزرگان محل و قریه‌دارها دیدار و از آن ها طلب زکات کرده‌اند.
ولسوالی‌های چتمال و چهارکنت ولایت بلخ دوتا از ولسوالی‌های ناامن دیگر به شمار می‌رود. بربنیاد گزارش‌ها، در ولسوالی چمتال هم طالبان حضور گسترده دارد و تنها مرکز این ولسوالی در کنترول نیروهای امنیتی قرار دارد. سیلمه مزاری ولسوال چهارکنت در تازه‌ترین مورد از نیروهای امنیتی بلخ انتقاد کرده و آنان را به بی توجهی نسبت به ناامنی های این ولسوالی متهم نموده است.
در پیوند به ناامنی‌های شمال و ولسوالی‌های آن روایت مردم این است که فرمانده پولیس بلخ، قول اردوی ۲۰۹ شاهین و حکومت مرکزی در خصوص ناامنی‌های شمال بی‌توجه اند. با شروع کار حکومت وحدت ملی به رهبری محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله، حوزه جنگ از جنوب و جنوب شرق به ولایات شمال کشیده شد و پس از آن شمال کشور شاهد ناامنی های گسترده بوده است.
این روزها حتا نگرانی‌هایی وجود دارد که ممکن شهر مزار شریف به دست طالبان سقوط کند. قوت گرفتن و نزدیکی طالبان به مرکز شهر موجب این نگرانی گردیده است.
ولایت سرپل در شمال یکی دیگر از ولایت‌های ناامن به شمار می‌رود. بسیاری از ولسوالی‌های این ولایت در کنترول طالبان قرار دارد. براساس روایت منابع امنیتی، روزی نیست که طالبان بالای نیروهای امنیتی در این بخش کشور حمله نکنند. در نتیجه این ناامنی‌ها صدها خانواده به شهر مزار مهاجرت کرده‌اند.
تحرکات گروه طالبان در حالی برای شمال به یک خطر جدی مبدل می‌گردد که جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری چند باری از ناامنی‌های شمال به حکومت مرکزی هشدار داده است. در تازه ترین مورد معاون نخست ریاست جمهوری اذعان داشته که یک گروه سی هزار نفری طالبان آماده حمله بالای ولایات شمال است. حکومت مرکزی و روسای نهادهای امنیتی و دفاعی در پیوند به اظهارات جنرال دوستم چیزی نگفته‌اند.
به شمول جنرال دوستم، افکار عمومی هم از عملکرد قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال نه تنها که راضی نیست بل اعتراض نیز دارد. جنرال دوستم چندی پیش گفته بود فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین باید کنار برود ومجازات نیز شود. با این وجود، انتظار داریم که قول اردوی ۲۰۹ شاهین و حکومت مرکزی ناامنی‌های شمال را جدی بگیرد. در این چند سال به وضوح تجربه شده است که شهرها و ولسوالی‌ها بدون درگیری به دست طالبان سقوط کند.
تاکنون مسئولان امنیتی شمال از ناامنی و تحرکات طالبان در این بخش کشور ابراز بی‌خبری کرده‌اند و این مورد به نگرانی‌های مردم افزوده کرده است. رسانه‌ها وقتی در خصوص ناامنی‌ها با مسئولان امنیتی تماس می‌گیرند، آنان طوری وانمود می‌کنند که آب از آب تکان نخورده است.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا