آخرین اخبارتحلیلجهانخبر های مهمسیاست

مانورهای انتخاباتی ترامپ؛ فرار از افغانستان و حمله بر ایران!

دونالد برای بار دیگر می‌خواهد رییس جمهور امریکا شود و برای همین می‌کوشد که از تقابل با ایران و خروج از افغانستان، خوراک کمپاین انتخاباتی بسازد.

دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا درست در دقیقه ۹۰ بازی تغییر جهت داد و اعلام کرد در برابر ایران از گزینه حمله نظامی استفاده نخواهد کرد. پیشتر چند باری گفته بود که بالای ایران از حمله نظامی کار خواهد گرفت.
پس از خروج ترامپ از توافق نامه موسوم به « برجام»، روابط تهران و واشنگتن بیشتر از هر زمانی تیره شد. امریکا به کرات گفت که فروش نفت ایران به صفر خواهد رسید. دونالد ترامپ با فشار تحریم‌ها می‌خواست که تهران با واشنگتن داخل مذاکره شود. چیزی که از سوی جمهوری اسلامی رد شد.
به باور نویسنده، خروج امریکا از برجام و فشار تحریم و همچنان بحث خروج نیروهای امریکایی از ماموریت افغانستان، برای آقای ترامپ جنبه انتخاباتی داشت. ترامپ چند روز پیش به صورت رسمی کارزار انتخاباتی خود را در شهر فلوریدا آغاز کرد. ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته امریکا گفته بود که نیروهای امریکایی از افغانستان خارج خواهند شد.
این این روزها گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان به منظور رسیدن به یک توافق سیاسی به مراحل حساس رسیده است. از سنبله سال گذشته همین که زلمی خلیلزاد به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان معرفی شد، بحث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به گونه جدی مطرح شد. رسانه‌های غربی به نقل از منابعی در کاخ سفید نوشتند که ترامپ تصمیم خروج نیروهای امریکا را از افغانستان نهایی کرده است.
ترامپ که رسماً مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کرده است، سعی دارد از بحث تقابل با ایران و خروج از افغانستان، استفاده انتخاباتی نماید. دونالد برای بار دیگر می‌خواهد رییس جمهور امریکا شود و برای همین می‌کوشد که از تقابل با ایران و خروج از افغانستان، خوراک کمپاین انتخاباتی بسازد. برای شهروندان امریکا نگاه دولت این کشور به ایران و افغانستان مهم است.
زلمی خلیلزاد بارها اذعان کرده که امریکا برای رسیدن به صلح در افغانستان عجله دارد. حتا گزارش‌هایی منتشر شد که نگاه ترامپ به اوضاع افغانستان و پروسه صلح انتخاباتی است. قول هایی که ترامپ در اننتخابات گذشته امریکا به مردم سپرده بود، اندکی از آن‌ها باید تا حدودی محقق شود. امریکا در افغانستان افزون بر پرداخت هزینه مالی، هزینه جانی نیز می‌دهد. شهروندان امریکا دوست دارند بدانند که نگاه دولت شان و نامزدان انتخابات به ماموریت افغانستان چیست. برخی از اعضای حکومت پیشین امریکا در شب و روزی که ترامپ از توافق نامه برجام خارج شد، از تصمیم دونالد ترامپ انتقاد کردند و گفتند ضرورتی نبود که امریکا از برجام خارج شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا