آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

محب: به زودی ولسوالی‌های از دست رفته آزاد می‌شود/ روسیه و کشورهای آسیای میانه نگران وضعیت افغانستان‌اند

حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که برای آزاد کردن ولسوالی‌های از دست رفته پلان گذاری شده و به زودی دوباره از تصرف طالبان آزاد خواهد شد. او همچنان گفت که کشورهای آسیای میانه و روسیه نگران وضعیت افغانستان هستند.


به گزارش خبرگزاری دید، حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور امروز سه‌شنبه(۱۵سرطان) در یک نشست خبری گفت که نهادهای امنیتی پلان گذاری کرده‌اند و به زودی عملیات باز پس گیری مناطق از دست رفته آغاز می‌شود.
محب در پاسخ به این پرسش که قرار است در چهار زون چهارتن برای مدیریت جنگ تعیین شود، گفت: تصمیمی گرفته نشده که چهار نفر در چهار زون برود. تبلیغات دشمن هم زیاد است. ما سیستم داریم و مدیریت جنگ در دست وزارت دفاع است.
او افزود: پلان وجود دارد برای باز پس گیری ولسوالی‌های از دست رفته. پلان‌هایی وجود دارد که به تدریج پیش برویم. هرکس که به حمایت از نظام بر می‌خیزد در سیستم وزارت دفاع و داخله و امنیت ملی عمل خواهند کرد.
مشاور امنیت ملی در پیوند به سقوط ولسوالی‌ها گفت که با رفتن نیروهای خارجی حمایت هوایی کاهش یافت، برخی تعمیرهای ولسوالی‌ها در محاصره وجود داشت که با کم شدن حمایت هوایی خارجی ها نمی‌توانستیم به آن رسیدگی کنیم. در دو هفته اخیر روی قوای هوایی جدی کار شده و تمام توان را متمرکز کردیم که استفاده بهینه کنیم.
آقای محب افزود: حکومت‌داری تنها در اختیار داشتن ساختمان یک ولسوالی نیست، اصل حکومت‌داری عرضه خدمات است. همین حالا در ولسوالی‌هایی که ساختمان‌های‌شان را طالبان گرفته‌اند، خدمات صحی از جانب دولت ارایه می‌شود؛ در حالی طالبان فکر می‌کنند تنها آتش‌زدن و تخریب ساختمان ولسوالی، یا حضور در یک تعمیر ولسوالی حکومت‌داری است.
در همین حال، مشاور امنیت ملی کشور در پیوند به نگرانی کشورهای آسیای میانه و روسیه از شدت ناامنی در افغانستان می‌گوید که با تاجیکستان در تماس بوده‌اند و نگرانی‌های آنان با دولت افغانستان شریک ساخته شده است.
او در این مورد گفت: از ناامنی‌ها در افغانستان، تاجیکستان تشویش دارد، کل کشورها تشویش دارند، در سفر اخیرم به مسکو، روسیه هم تشویش‌هایی داشت. گروه‌هایی در این‌جا [در میان طالبان] هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم با داخل آن کشورها ربط دارند، طبیعی است که آن کشورها تشویش داشته باشند و سربازان‌شان را در مرز جابه‌جا بسازند.
محب در رابطه به روند صلح گفت: توقع ما و تمام مردم افغانستان این بود که پس از خروج نظامیان امریکایی و ناتو، طالبان دیگر بهانه نکنند و آتش‌بس کنند و مشکلات‌شان را در جریان صلح حل بسازند، اما جنگ اعلان‌ناشده را آغاز کردند. فکر کردند مردم به آنان تسلیم می‌شوند، اما حالا مردم در برابرشان ایستاده‌اند. مردم، خودشان ساختمان‌های ولسوالی‌ها را پس می‌گیرند، مردم برای دفاع از کشورشان حاضر اند. آن‌چه طالبان آن را حکومت‌داری می‌خوانند، کنترل با تهدید است، حکومت‌داری نیست.
از سویی هم مشارو امنیت ملی گفت که طیارات کمکی به تدریج در اختیار دولت افغانستان قرار می‌گیرد، هفته آینده هفت فروند هلیکوپتر بلک‌هاک تسلیم نیروهای مسلح کشور خواهد شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا