آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

محقق از ملل متحد خواست، «نسل‌کشی» مکتب سیدالشهدا را به رسمیت بشناسد

خبرگزاری دید: محمد محقق از شورای امنیت سازمان ملل خواست که حمله بر مکتب سیدالشهدا را در غرب کابل، به‌ عنوان «نسل‌کُشی» به رسمیت شناخته و برای محاکمه‌ عاملان آن اقدام عملی کند.


محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مشارو رییس جمهور، این موضوع را در سمینار «بحث در مورد صد سال گذشته و حمایت مشترک از صلح در افغانستان» به میزبانی سفارت چین در کابل مطرح کرده است.
حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل در ۱۸ ثور با یک موتربمب و دو انفجار ماین انجام شد. براساس معلومات خانواده‌های قربانیان، در این حمله در حدود ۹۰ نفر کشته و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
این حمله با واکنش‌های گسترده در داخل و خارج از افغانستان مواجه شد. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و سرور دانش، معاون دوم ریاست ‌جمهوری از آن به‌عنوان مصداق نسل‌کشی و جنایت بشری یاد کرده‌اند.
خوانواده‌های قربانیان این حمله نیز خواهان به ‌رسمیت‌ شناختن آن به ‌عنوان مصداق «نسل‌کُشی» از سوی حکومت افغانستان و جامعه‌ جهانی شده‌اند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد این حمله را «فجیع و بزدلانه» خوانده و خواستار به عدالت کشانیدن و پاسخگو ساختن عاملان (مرتکبین، سازمان‌دهندگان، تمویل‌کنندگان و حامیان مالی) این حمله شده بود.
این شورا اما تا کنون از حمله بر مکتب سیدالشهدا به‌عنوان مصداق «نسل‌کُشی» یاد نکرده و آن‌را به رسمیت نشناخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا