آخرین اخبارافغانستانسیاستمصاحبه

احمد سعیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری دید:

مذاکرات دوحه بعد از انتخابات آغاز خواهد شد/ احتمال شکل‌گیری حکومت ایتلافی هست

در افغانستان این فرهنگ وجود ندارد که بازنده به برنده تبریک بگوید و پس از انتخابات حتی اگر یک نامزد به‌صورت قطعی برنده باشد، طرف مقابل قبول نمی‌کند و اعتراض‌ها شروع خواهد شد و در نتیجه امریکا مداخله می‌کند، مذاکرات شروع و روی یک حکومت موقت یا اشتراکی به‌نتیجه می‌رسند.

کارشناس سیاسی کشور می‌گوید که اگر امریکا و دولت افغانستان با طالبان به یک توافق نسبی برسند، تعداد زیادی آزرده‌خاطر بیرق تبدیل می‌کنند و به گروه داعش می‌پیوندند.
«احمد سعیدی» کارشناس مطرح سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری دید گفت: مذاکرات بین امریکا و طالبان بعد از انتخابات یکبار دیگر آغاز می‌شود، زیرا در افغانستان این فرهنگ وجود ندارد که بازنده به برنده تبریک بگوید و پس از انتخابات حتی اگر یک نامزد به‌صورت قطعی برنده باشد، طرف مقابل قبول نمی‌کند و اعتراض‌ها شروع خواهد شد و در نتیجه امریکا مداخله می‌کند، مذاکرات شروع و روی یک حکومت موقت یا اشتراکی به‌نتیجه می‌رسند.
سعیدی افزود: لغو مذاکرات صلح از سوی ترامپ دو علت عمده داشت، ظاهراً وی گفت که به علت عدم آتش‌بس از سوی طالبان آنرا لغو کرده، اما بعداً خواست یک نوع قدرت‌نمایی کند که اگر دنیا، مذاکره کنندگان، طالبان و یا حکومت افغانستان هر فیصله‌ای که می‌کنند، ولی او کسی است که با یک انگشت می‌تواند همه را نابود کند.
وی با بیان این که ترامپ با لغو مذاکرات صلح زورنمایی کرد، اظهار داشت: امریکا مذاکرات را آغاز می‌کند، ولی موضوع صلح یکجانبه نیست، طالبان و دولت افغانستان هم باید از کبر و غرور جاه‌طلبی خود بگذرند.
این کارشناس سیاسی گفت: بهترین مذاکره این‌است که با اشتراک دولت افغانستان حتی تحت رهبری آن انجام شود، گرچند که کمی و کاستی دارد و می‌لنگد، اما منحیث یک دولت باید شامل باشد.
احمد سعیدی اظهار داشت: دور زدن دولت افغانستان و شریک نکردن آن در مذاکرات هم خیانت امریکا و هم خیانت خلیلزاد است.
سعیدی پیرامون تأثیرگذاری کشورهای منطقه در مذاکرات صلح گفت: کشورهای منطقه تأثیرات خود را دارد، ولی برخی از آن‌ها در ادامه جنگ منافع خود را دارند و برخی در صلح، اما جنگ در افغانستان یک جنگ افغانی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و میدان زورآزمایی بین قدرت‌های بزرگ می‌باشد.
وی افزود: جنگ در افغانستان یک جنگ نیابتی و رقابتی است و تا زمانی که این زورآزمایی ادامه داشته باشد، جنگ در افغانستان ختم نخواهد شد.
کارشناس سیاسی افغانستان در مورد گروه تروریستی داعش گفت: اگر امریکا و دولت افغانستان با طالبان به یک توافق نسبی برسند، تعداد زیادی آزرده‌خاطر بیرق تبدیل می‌کنند و به گروه داعش می‌پیوندند.
احمد سعیدی با اظهار این که جنگ در افغانستان با پیوستن طالبان ختم نمی‌شود، تصریح کرد: طالب افغانی، طالب پاکستانی، جیش محمد، القاعده، داعش، جمعیت‌الدعوه، النصر و ده‌ها گروه تروریستی دیگر نیز حضور دارند و از همین راه صاحب پول و زندگی شده‌اند و حاضر نخواهند بود که از اقدامات خود دست بکشند.
سعیدی در پایان سخنان خود گفت: تا زمانی که قدرت‌های بزرگ دخیل در جنگ افغانستان و تضادهای موجود بین عربستان و قطر، پاکستان و هند و دیگر کشورها وجود داشته باشد، جنگ ختم نخواهد شد و راه‌حل این خواهد بود که کشورهای متذکره به یک تفاهم برسند که جنگ در افغانستان ختم شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا