آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

مراسم آغاز مذاکرات میان‌افغانی پایان یافت/ تاکید سخنرانان بر آتش‌بس سراسری

مراسم گشایش آغاز مذاکرات میان‌افغانی پس از سخنرانی وزیر خارجه قطر، داکتر عبدالله، ملا برادر، مایک پمپئو، نمایندگان کشورهای مختلف، دبیر کل سازمان ملل متحد، دبیرکل ناتو، دبیرکل سازمان همکاری کشورهای اسلامی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه کشورهای همسایه به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری دید، مراسم افتتاحیه آغاز مذاکرات میان‌افغانی امروز شنبه ۲۲ سنبله در قطر برگزار شد، پس از سخنرانی مقامات کشورهای مختلف، داکتر عبدالله و ملا برادر پایان یافت.
داکتر عبدالله در این مراسم با بیان دیدگاه‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان، بر آتش‌بس دایمی، حفظ دستاوردهای دو دهه پسین، حفظ قوای مسلح ملی کشور، حفظ حقوق زنان و قانون اساسی کشور تاکید کرد.
همچنان ملا برادر معاون سیاسی طالبان بر مبنای خواست قبلی گروه طالبان، یک بار دیگر خواستار برقراری «نظام اسلامی» در کشور شده و تصریح کرد که گروه طالبان مذاکرات صلح را به صورت صادقانه به پیش خواهند برد.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا از طرفین خواست که به تفاهم برسند و بهترین راه حل بحران افغانستان را مشارکت سیاسی دانست.
وزیر خارجه امریکا گفت که تصامیم بعدی طرفین مذاکرات بر کمک‌های ایالات متحده امریکا در آینده تاثیر خواهد داشت.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بر آتش‌بس و ختم خشونت‌ها، حفظ حقوق اقلیت‌ها، حفظ دستاوردهای اخیر افغانستان تاکید کرد.
در همین حال، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در سخنانی ضمن تاکید بر آتش‌بس و رسیدن به یک توافق جامعه برای رسیدن به صلح پایدار، بر حمایت از نیروهای مسلح ملی افغانستان تاکید نمود.
اس جیشنکر وزیر خارجه هندوستان بر ختم خشونت‌ها، حفظ امنیت و حقوق اقلیت‌های مذهبی و عدم استفاده خاک افغانستان بر ضد منافع هند تاکید کرد.
وزیر خارجه هند همچنان از کمک‌های کشورش به افغانستان یاد نموده و تاکید کرد که این کمک‌ها در آینده نیز ادامه خواهد یافت.
شاه محمد قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز ضمن حمایت و استقبال از آغاز مذاکرات میان‌افغانی، تاکید کرد که نقش پاکستان در روند صلح افغانستان پررنگ است و اسلام‌آباد خواستار یک افغانستان با ثبات و صلح‌آمیز می‌باشد.
نمایندگان کشورهای ناروی، فنلند، ترکمنستان، ترکیه، ازبیکستان، چین، اندونیزیا و سازمان همکاری‌های اسلامی نیز در سخنرانی شان بر ختم خشونت‌ها و حمایت از نظام افغانستان پرداختند.
گفتنی است که امروز هیئت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان روی پرنسیب، اصول و آجندای ادامه مذاکرات بحث خواهند کرد و موضوع آتش‌بس سراسری نیز جزء آجندای مذاکرات است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا