آخرین اخبارافغانستانپاکستانسیاست

امرالله صالح:

مردم افغانستان هرگز به پاکستان سرخم نمی‌کنند/ گزارش بودن ملا عمر در افغانستان بی‌بنیاد است

امرالله صالح معاون نخست اشرف غنی در انتخابات آینده ریاست‌ جمهوری می‎گوید که افغاستان‌ هرگز به پاکستان سر فرو نخواهد آورد.

امرالله صالح معاون نخست اشرف غنی در انتخابات آینده ریاست‌ جمهوری می‎گوید که افغاستان‌ هرگز به پاکستان سر فرو نخواهد آورد.
او در گفت‌وگو با شبکه «فرانس ۲۴» گفته ‌‎است که مردم افغانستان می‌توانند هم پیمان پاکستانی‌ها باشند، اما هرگز به آنان تعظیم نخواهند کرد.
او همچنان در این گفت‎وگو، پخش گزارشی را درباره این که ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان در پاکستان نه بل در افغانستان بوده‌است، بی‌بنیاد خواند.
این گفته‌های آقای صالح پس از آن ابراز می‌شود که اخیراً عمران خان نخست‌وزیر پاکستان پیشنهاد حکومت موقت را در افغانستان کرده بود.
از سویی‌هم، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت در واکنش به پیشنهاد آقای خان، گفت که تعیین سرنوشت افغانستان کار خود این کشور است نه کار کشورهای دیگر.
او می‌افزاید که افغانستان ازهیچ کشور همسایه انتظار ندارد که بر افغانستان اعمال نفوذ کند.
درهمین حال، زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان در واکنش به این پیشنهاد عمران خان گفت:«در حالی که پاکستان در روند صلح افغانستان کمک‌های سازنده‌ داشته‌ است، اما تبصره‌های عمران خان چنین کمکی نکرده‌. تصمیم گرفتن دربارۀ آیندۀ افغانستان تنها و تنها به مردم افغانستان مربوط است.»
از سوی دیگر، جان باس سفیر امریکا در کابل نیز به سخنان عمران خان واکنش نشان داد و در صفحه توییترش نوشت:«برخی از شگردهای بازی کرکت در سیاست خوب کاربرد دارد، اما برخی دیگر نه. برای عمران خان مهم است که از چگونگی وضع توپ در روند صلح افغانستان و امور داخلی این کشور خود داری نماید.»
اما وزارت خارجه پاکستان می‌گوید که از گفته‌های نخست‌وزیر این کشور در رسانه‌ها برداشت نادرست شده‌ است.
در یک اعلامیه وزارت خارجه پاکستان آمده ‌است که سخنان عمران خان دربارۀ برگزاری انتخابات زیر یک حکومت موقت در پاکستان بوده ‌است نه در افغانستان.
روز چهارشنبه، شاه‌محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان فراخوانده شدن سفیر افغانستان را از اسلام‌آباد از سوی حکومت افغانستان، تصمیم «غیر عاقلانه» دانست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا