آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحقوق بشرگزارش

مردم زیر اداره طالبان چگونه زندگی می‌کنند؟

اعضای «امر به معروف و نهی از منکر» طالبان در ساحات اداره آن گروه هنوز هم مردم را به زور برای ادای نماز به مسجد کشانده و نیز به آنان تحمیل می‌کنند که چگونه لباس بپوشند و ریش شان چقدر باشد و مسئولین این بخش متخلفان را توبیخ می‌کنند.

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که گروه طالبان در مناطق تحت کنترول خود خلاف موازین حقوق بشری رفتار می‌کنند و محدودیت‌های شدیدی را بر آموزش دختران و زنان، آزادی بیان و دیگر ارزش‌های انسانی وضع کرده‌ است.
به گزارش خبرگزاری دید، سازمان دیدبان حقوق بشر روز سه‌شنبه(۱۰ سرطان) با نشر گزارشی ۶۵ صفحه‌ای زیر عنوان « حق شکایت نداری: معارف، محدودیت‌های اجتماعی و عدالت در افغانستان زیر سیطره طالبان»، گفته با آمادگی حکومت افغانستان و گروه طالبان برای آغاز گفت‌وگوهای میان‌افغانی، ضرورت به تعهدات حقوق بشری بیش از هر زمانی باید در این روند وجود داشته باشد.
پاتریشیا گاسمن مسئول بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر گفته است: «طالبان برخی از سختگیرانه ترین تدابیر را در ساحات زیر ادارۀ شان از میان برداشته اند، اما هنوز هم برای مردم دشوار و خطرناک است که از مقام‌های طالبان اعتراض کنند. به نظر می‌رسد که طالبان نیت دارند با ایجاد ترس حاکمیت کنند».
دیدبان حقوق بشر در این گزارش گفته است که با وصف ادعای رسمی طالبان که بیش از این مخالف آموزش دختران نیستند، شمار اندک مقام‌های محلی طالبان، پس از سن بلوغ به دختران اجازۀ مکتب رفتن می‌دهند. در گزارش آمده است که در ساحات زیر اداره طالبان به حقوق بشر، آزادی بیان و رسانه‌ها و حریم خصوصی افراد احترام اندک گذاشته می‌شود.
یکی از معلمان در ولایت میدان وردک گفته است: «امروز، (یکی از فرماندهان طالبان) می‌گوید که به دختران اجازه می‌دهند تا صنف ششم به مکتب بروند، اما فردا وقتی کسی دیگر آمد، ممکن آموزش دختران را دوست نداشته باشد».
بر اساس این گزارش، در برخی ولسوالی‌ها، طالبان حتی بالای معاش معلمین مالیات وضع کرده‌اند و این قشر جامعه را تهدید می‌کنند.
این گزارش به استناد مصاحبه با ۱۳۴ باشنده ساحات زیر اداره طالبان در ولایت‌های کندز، هلمند و میدان وردک تهیه شده است که طالبان، معلمان، داکتران، بزرگان، شاگردان و دیگر باشندگان محل شامل مصاحبه شدگان‌اند.
دیدبان حقوق بشر در این گزارش گفته است که اعضای «امر به معروف و نهی از منکر» طالبان در ساحات اداره آن گروه هنوز هم مردم را به زور برای ادای نماز به مسجد کشانده و نیز به آنان تحمیل می‌کنند که چگونه لباس بپوشند و ریش شان چقدر باشد و مسئولین این بخش متخلفان را توبیخ می‌کنند.
اعضای طالبان که در این گزارش مصاحبه شده‌اند، مدعی‌اند که محدودیت‌های اجتماعی آن گروه بازتاب دهنده نورم‌ها و مقررات اجتماعی است، هرچند شماری از مردم به ویژه جوانان، با اعمال این محدودیت‌ها مخالف بوده و خواستار آزادی بیشترند.
در این گزارش از قول خانم گاسمن نگاشته شده است: «طالبان آشکارا ادعا می‌کنند که غیرنظامیان را در معرض آسیب قرار نمی‌دهند، اما آنان باشندگانی را مجازات کرده‌اند که به خاطر ورود جنگجویان طالبان به خانه‌های‌شان برای حمله بر قوای افغان، صدای اعتراض بلند کرده‌اند».
انتظار می‌رود که در هفته‌های آینده مذاکرات بین‌ حکومت افغانستان و طالبان برگزار شود. دیدبان حقوق بشر گفته است که در این مذاکرات باید به نگرانی‌ها در مورد حفاظت از حقوق اساسی بشری به شمول حقوق زنان و دختران رسیدگی شود.
در گزارش آمده است که ایالات متحده و دیگر کشورهای حامی روند صلح افغانستان باید مطمئن شوند که هر گونه توافق صلح با طالبان، تعهدات قوی حقوق بشری و میکانیزم تطبیق آن را در خود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا