آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرسیاست

ارگ:

هیئتی برای بررسی به رودخانه افتادن کارجویان افغانستانی در مرز ایران توظیف شد

ریاست جمهوری خبر داد که رییس جمهور غنی در فرمانی برای بررسی کشتار شماری از کارجویان افغانستانی در مرز ایران که ادعا می‌شود از سوی مرزبانان ایرانی شکنجه و سپس به دریا انداخته شده‌اند، یک هیأت با صلاحیت ده نفری را توظیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دید، ارگ ریاست جمهوری شام امروز جمعه(۱۹ ثور)، با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که این هیئت به ریاست محمدحمید طهماسی سرمفتش سر قوماندانی اعلی قوای مسلح تعیین شده است تا گزارش‌ها را درباره ادعای شکنجه و به رودخانه افکندن شهروندان افغانستان از سوی مرزبانان ایرانی به صورت همه‌جانبه بررسی کند.

بر بنیاد اعلامیه ارگ، این هیئت متشکل از اعضای مجلس نمایند‌گان، وزارت‌های امور داخله، دفاع ملی، خارجه، مهاجرین و عودت‌کنندگان، ریاست امنیت ملی، مقام ولایت هرات، شورای ولایتی، سپاه ۲۰۷ ظفر و لوای پنجم مرزی است.

ارگ گفته است که این هیئت صلاحیت کامل برای بررسی این رویداد دارد.

این هیئت وظیفه دارد تا به همکاری مقام ولایت هرات، شکنجه و غرق کردن کارجویان افغانستانی را در مرز ایران به صورت دقیق و همه‌جانبه بررسی کند و گزارش اقدامات خود را هرچه زودتر از طریق دفتر شورای امنیت ملی به ریاست جمهوری گزارش دهند.

چند روز پیش گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که مرزبانان ایرانی شماری از کارجویان افغانستانی را که می‌خواستند به صورت قاچاقی به ایران بروند، شکنجه کرده و سپس آن‌ها را به دریا انداخته‌اند.

محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه که دو روز پیش در پیوند به این موضع به کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نمایندگان فراخوانده شده بود، گفته است که تا کنون ۱۶ نفر از این افراد نجات یافته‌اند، ۱۸ تا ۲۰ تن ناپدید‌اند و ۱۶جسد نیز پیدا شده‌ است.

وزارت امور خارجه ایران اما دست داشتن نیروهای مرزی‌اش را در این رویداد رد کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا