آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاستگزارش

مشکلات تخنیکی و نارسایی‌ها در پروسه انتخابات

شماری از شهروندان کشور می‌گویند که در تعدادی از مراکز رای‌دهی مشکلات تخنیکی و نارسایی‌هایی وجود دارد.

شماری از شهروندان کشور می‌گویند که در تعدادی از مراکز رای‌دهی مشکلات تخنیکی و نارسایی‌هایی وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری دید، حوالی ساعت ۸ صبح امروز مردم افغانستان به‌طور گسترده برای اشتراک در انتخابات به پای صندوق‌های رای رفتند و به نامزد دلخواه خود رای دادند.
با آن که اکثراً از نوعیت برگزاری انتخابات خوشبین به‌نظر می‌رسند، ولی نارسایی‌هایی نیز گزارش شده است که بیشتر آن‌ تمرکز بر نبودن لیست کامل رای‌دهندگان، درست کار نکردن دستگاه‌های بایومتریک، کمبود اوراق رای‌دهی و مسدود شدن برخی مراکز بدون دلیل دارد.
شماری از باشندگان کابل می‌گویند که لیست رای‌دهندگان با مشکلات جدی مواجه است و نام تعدادی از رای‌دهندگان در لیست وجود ندارد.
آنان می‌گویند که در برخی مراکز دستگاه‌های بایومتریک قادر به شناسایی رای‌دهنده نیست و این مشکلات سبب کندی روند رای‌دهی شده است.
احمد شاه می‌گوید: در ناحیه سیزدهم در تمامی مراکز در لیست رای‌دهندگان نام مردم نیست و لیست رای‌دهندگان را اشتباه آورده‌اند.
وی افزود: مردم بسیار سر و صدا دارند که باید به این مشکلات رسیدگی شود.
همچنین قاسم جویا می‌گوید: در سمت غرب کابل، چالش به حدی است که کارمندان کمیسون انتخابات، به خاطر نبود نام مردم در لیست رای دهندگان و دستگاه‌های بایومتریک، برگه‌های رای‌دهی را بر اساس لیست دست نویس خودشان توزیع کرده و بدون نصب بارکُد، گفته که رای دهند.

وی افزود: از دو هزار و ۵۰۰ تن که در مسجد قهرمان کربلا ثبت نام کرده‌اند؛ تنها نام ۴۰۰ تن در لیست رای دهندگان وجود دارد.
در همین حال اما، کارشناسان سیاسی می‌گویند که انتخابات کنونی متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود و اصلاحاتی نیز صورت گرفته است.
سید علی‌رضا محمودی رییس جریان سیاسی توافق ملی و تغییر می‌گوید: امیدواریم که کمیسیون‌های انتخاباتی با عبرت از گذشته، این روند ملی را خدشه‌دار نکنند
محمودی افزود: انتخابات در افغانستان مطابق با شرایط این کشور برگزار می‌شود و با وجودی که ناامنی‌ها هست، ولی یکی از دستاوردهای ما انتقال مسالمت آمیز قدرت در چند دور گذشته بوده است.
وی با بیان این‌که شفافیت در انتخابات یک اصل است، افزود: در انتخابات‌های گذشته با توجه به تهدیدات امنیتی، مردم حضور گسترده‌ای داشتند و انتظار می‌رود که برای بقای نظام امروز نیز حضور گسترده داشته باشند.
با این حال، گزارش‌های امنیتی وجود دارد که در انتخابات امروز و در نتیجه انفجارها در برخی مناطق ۳ تن کشته و ۴۲ تن دیگر زخمی شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا