آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیل

معادن؛ سوخت ماشین جنگ در افغانستان!

استخراج غیرقانونی معادن و قاچاق مواد معدنی، باعث ادامه جنگ و تمویل گروه‎های تروریستی می‎شود…



سرور دانش، معاون دوم ریاست‎ جمهوری در کنفرانسی که از سوی پارلمان افغانستان و اتحادیه اروپا برای شناسایی چالش‎های فراراه صنایع استخراج معادن افغانستان برگزار شده بود، گفته است که استخراج غیرقانونی معادن و قاچاق مواد معدنی باعث ادامه جنگ و تمویل گروه‎های تروریستی می‎شود. او همچنان از دخالت کشورهای بیرون و زورمندان در روند استخراج معادن افغانستان سخن زده و افزوده است که این مسایل باعث شده که سرمایه‎گذاران علاقه‎مندی برای استخراج معادن نداشته باشند.
آقای دانش در این کنفرانس، به یک موضوع مهم دیگر نیز اعتراف کرده گفت که فساد اداری، ضعف در زیرساخت‎های قانونی و ناامنی نیز از چالش‎های عمده در برابر استفاده قانونی و درست دولت از معادن کشور است.
اکنون پرسش بنیادی که خود حکومت باید پاسخش را بدهد این است که چرا وضعیت این‌چنین است و چه باید کرد که از این بن‎بست بیرون شویم.
در زمان زمامداری حامد کرزی چندین بار فساد در عقد قراردادهای استخراج معادن از سوی رسانه‎ها پخش شد، گزارش‎های تحقیقی زیادی به نشر رسید که نشان‎دهنده اختلاس، رشوت و خویش‎خوری در عقد قراردادهای مختلف بود، ولی نه از سوی حکومت پیشین و نه از سوی حکومت کنونی که مدعی مبارزه با فساد هم است، پیگیری نشد.
این‌که چرا پیگیری نشد، پرسشی است که پاسخ دادن به آن کمی دشوار و اندکی پیچیده است.
به صورت کلی اگر بخواهیم پاسخی به آن بدهیم همان‎گونه که دانش به آن اعتراف کرده، فساد در دستگاه حکومت باعث شده که استخراج معادن کشور به مشکلات یاد شده مواجه شود.
بدون شک شرکت‎های خارجی سرمایه‎گذار نه علاقه‎ای به رشوت دادن داشتند و نه با این فرهنگ زشت آشنا بودند. همین مسئولان حکومتی، چه در حکومت گذشته و چه در حکومت کنونی بودند که با گرفتن رشوت، اختلاس هنگفت و « خویش‎خوری» باعث به تاراج رفتن معادن و یا مانع ادامه موفقانه روند استخراج قانونی آن شوند.
در حکومت وحدت ملی که آقای دانش هم یکی از پایه‎های اصلی آن است، گرایش شدید به انحصار قدرت و اقتصاد، دیکتاتوری اداری و اثرگذاری شماری از حلقات خاص با گرایش‎های قومی، زبانی و سیاسی در نهاد مرکزی تصمیم‎گیرنده کشور باعث به وجود آمدن کانال‎های خاصی شده که روی استخراج معادن و دیگر فرایندهای ملی اثر منفی می گذارد.
ایجاد کمیسیون تدارکات ملی از همان آغاز تاسیس حدس و گمان‎های زیادی را مبنی بر این‌که تصمیم‎گیری‎های کلان در دست چند نفر می‎تواند فساد را گسترش دهد.
چندی پیش رسوایی دادن چند پروژه بزرگ به یک شرکت لبنانی از سوی این کمیسیون در رسانه‎ها بازتاب یافت که می‎تواند به عنوان شاهد این مدعا مطرح شود.
اکنون اگر حکومت می‎خواهد به راستی با فساد مبارزه کند و جلو استخراج غیرقانونی معادن را بگیرد، در گام نخست باید انحصارزدایی کرده و از جریان‎های متفاوت سیاسی در تصمیم‎های کلان مشوره بگیرد، در گام بعدی پرونده‎های قبلی فساد از سوی وزیران و مسئولان بلندپایه را مورد پیگرد جدی قرار داده و نتایج آن را همگانی سازد. تا از یک‎سو نگرانی سرمایه‏گذاران خارجی رفع شود و از سوی دیگر سرمایه‎های ملی کشور به باد نرود.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا