آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهجهان

معادن افغانستان؛ آرزوی سال ۲۰۱۸ امریکا

دستیابی به معادن افغانستان، در صدر آرزوهای دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ میلادی قرار دارد.
رسانه امریکایی «هیل» نوشت که ثروت هنگفت معادن افغانستان در صدر فهرست آرزوهای دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری دید، در این گزارش آمده است که تلاش ایالات متحده امریکا برای تصرف معادن افغانستان، منجر به ضرر رساندن به همه کسانی خواهد شد که در این پروژه سهیم هستند.
به باور کارشناسان، بدون اقدام جدی برای ریشه‌کن کردن درگیری‌ها و فساد در افغانستان، تلاش ترامپ برای قراردادهای جدید احتمالاً بیشتر به نفع طالبان تمام خواهد شد تا به نفع ایالات متحده.
پیش از این، رسانه‌های امریکایی نوشته بودند که ترامپ به معادن افغانستان چشم دوخته تا هزینه جنگ ۱۶ ساله و بازسازی افغانستان را که تاکنون ۱۱۷ میلیارد دالر هزینه دربرداشته است، تامین کند.
یک دهه پیش سازمان زمین‌شناسی امریکا سرمایه معدنی افغانستان را شناسایی کرد و تخمین زد که ارزش آن به یک تریلیون دالر می‌رسد. از آن پس، مقامات کشور و دیگر کشورها این ذخایر را به عنوان ثروتی مهم برای استقلال اقتصادی افغانستان اعلام کردند.
افغانستان علاوه بر ذخایر قابل توجه طلا، نقره و پلاتینیوم، مقادیر زیادی سنگ آهن، یورانیم، روی، تانتال، بوکسیت (سنگ معدن المونیم)، زغال سنگ، گاز طبیعی و مس دارد.
فقدان امکانات لوجستیک پایه‌ای مانند جاده‌های هموار و خط آهن برای صادرات سنگ آهن و مس، فساد گسترده، بروکراسی پیچیده و شورش‌های فزاینده، تلاش‌ها برای استخراج معادن را در کشور ناکام کرده است.
بسیاری از اطلاعات پایه، مربوط به دوره اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق در دهه ۱۹۸۰ است. هزینه بالای اعزام زمین شناسان و انجنیران خارجی به نقاط دور افتاده برای انجام ارزیابی‌های جدید نیز یک عامل بازدارنده دیگر است. در عین حال، هنوز این معادن به بهره برداری نرسیده است تا بودجه لازم برای این تحقیقات تامین شود.
معادن کوچک و متوسط درکشور در حال بهره برداری است، اما بسیاری از آن‌ها خارج از کنترول دولت است. این معادن توسط افراد قدرتمند محلی اداره می‌شود. دولت تخمین می‌زند که چنین معادنی ۳۰۰ میلیون دالر مالیات پرداخت نشده، دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا