آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشر

معنوی: ۲۱ قضیه‌ بچه‌بازی در دادگاه‌ها زیر کار است

وزیر عدلیه در یک نشست خبری می‌گوید که ۲۱ قضیه بچه بازی، ۱۵۸ قضیه قاچاق انسان و ۵۶ قضیه قاچاق مهاجران در دادگاه‌های کشور تحت بررسی و زیر کار است.


به گزارش خبرگزاری دید، فضل احمد معنوی وزیر عدلیه کشور در نشستی خبری امروز سه‌شنبه(۱۴ثور) گفت که نهادهای امنیتی عضو کمیسیون عالی مبارزه با قاچاق انسان و قاچاق مهاجران در سال مالی ۱۳۹۹ موفق به بازداشت ۷۰ تن به ظن و اتهام قاچاق انسان و قاچاق مهاجران شده‌اند. او افزود ۹ شبکه از ۳۴ شبکه شناسایی شده قاچاق انسان و قاچاق مهاجران تحت کار اوپراتیفی نهادهای امنیتی قرار دارد.
وی تصریح کرد که دادستانی کل پرونده‌های ۵۰ تن را که به ظن و اتهام قاچاق انسان و قاچاق مهاجران بازداشت شده‎اند، دریافت کرده و روی آن کار کرده‌است. به گفته او، از این میان ۵ تن به قاچاق انسان و ۴۵ تن دیگر به قاچاق مهاجران متهم‌اند که ۱۷ پرونده به دادگاه عالی محول شده و بقیه قضایا تحت کار دادستانی کل است.
آقای معنوی تصریح کرد که هم اکنون ۲۳۵ قضیه قاچاق انسان، قاچاق مهاجران و بچه‌بازی در محاکم ابتداییه، استیناف و دادگاه عالی زیر کار است که شامل ۱۵۸ قضیه قاچاق انسان، ۵۶ قضیه قاچاق مهاجران و ۲۱ قضیه بچه‌بازی می‌باشد.
او اضافه کرد که در میان متهمان به قاچاق انسان و قاچاق مهاجران، شماری از منسوبان دولتی نیز شامل اند. یک مقام ارشد وزارت امور داخله، یک مقام سابق ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی از مقام‌هایی‌اند که به اتهام قاچاق انسان و قاچاق مهاجران مورد تعقیب عدلی قرار گرفته‌اند.
فضل احمد معنوی، فراهم‌سازی حمایت‌های صحی، روانی، آموزشی و اجتماعی برای ۶۰۰ تن از قربانیان قاچاق انسان و قاچاق مهاجران و مدغم‌سازی شماری از آنان با خانواده‌های‌شان را از دیگر فعالیت‌های نهادهای عضو کمیسیون و موسسات همکار در سال ۱۳۹۹ خواند. به گفته معنوی از ۱۳ هزار و ۵۰۰ برگشت‌کننده از کشورهای ایران، پاکستان و کشورهای اروپایی نیز حمایت صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: « آنچه برای همه تکان دهنده است، آفات و آسیب‌های ناگوار قاچاق انسان و مهاجرت‌های غیر قانونی است. در سال گذشته متاسفانه ۷۵ تن از هموطنان ما که به طور قاچاق وارد کشور ایران شده بودند، فوت کرده و ۶۴ تن دیگر به دلایل مختلف زخمی شده‌اند. زخمیان پس از مداوا به افغانستان منتقل شده و به خانواده‌های شان مدغم شدند».
وزیر عدلیه گفت که در این سال، ۲۲۹ برنامه و جلسه آگاهی‌دهی برای بیش از ۸ هزار تن از شهروندان، کارکنان دولتی و نیروهای دفاعی و امنیتی در راستای مبارزه و جلوگیری از قاچاق انسان و قاچاق مهاجران برگزار شده ‌است.
به بیان او، برای ۱۲۷۸ تن از طریق پیام‌رسان‌ها و تماس تیلفونی آگاهی داده شده و بیش از ۲۰۰ مطلب آگاهی‌دهی نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی به منظور آگاه‌سازی مردم از خطرات قاچاق مهاجران منتشر شده است.
فضل احمد معنوی در این نشست همچنین از تصویب پلان عمل ملی مبارزه با قاچاق انسان و قاچاق مهاجران به عنوان گام مهم در راستای مبارزه با این پدیده و هماهنگی ادارات در این خصوص یاد کرد و گفت که این پلان مطابق مفاد قانون جدید مبارزه با قاچاق انسان و کود جزای کشور، تهیه شده است.
او قاچاق انسان و قاچاق مهاجران را یک پدیده بین‌المللی و تهدید جهانی خواند و تاکید کرد که انتظار داریم تا جامعه جهانی در این زمینه با ما همکاری جدی نماید. وی افزود: «یک نگرانی موجود است که نشود خروج نیروهای خارجی فعالیت شبکه‌های قاچاق انسان را بیشتر بسازد؛ اما ما اطمینان می‌دهیم که جلو هرگونه فعالیت این شبکه‌ها را می‌گیریم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا