آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

مقدمه کنفرانس جنوا؛ تأکید بر توقف خشونت‌ها و حفظ ارزش‌ها در افغانستان

مقدمه کنفرانس بین‌المللی جنوا در رابطه به افغانستان تحت عنوان «ایجاد صلح دایمی» با سخنرانی اشتراک کنندگان در عرصۀ حفظ و تقویت حقوق بشر و اشتراک زنان و ادغام پناه‌جویان و عودت‌کنندگان، در سویس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دید، مقدمه کنفرانس بین‌المللی جنوا در سویس امروز دوشنبه(۳ قوس) با سخنرانی محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور، جینز لنارچیچ کمیشنر اروپا برای مدیریت بحران، بانو رولا غنی، سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح، میشل باشلیت کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، محمد معصوم استانکزی رییس تیم مذاکره کننده دولت افغانستان، رییس اجرایی زنان ملل متحد، اریکسون سوریده، وزیر امور خارجه ناروی، رابرت ریدبرگ معاون وزیر خارجه سویدن، شهرزاد اکبر رییس کمیسون مستقل حقوق بشر افغانستان، حبیبه سرابی عضو تیم مذاکره کننده دولت، ماری اکرمی رییس اجرایی شبکه زنان افغان، حسینه صافی وزیر امور زنان، فلیپو گراندی کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناه‌جویان، نور رحمان اخلاقی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان و شماری دیگر از نمایندگان و مقامات کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در سویس برگزار گردید.
حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور در افتتاحیه این نشست با اشاره به وضعیت کشور گفت: «تلاش‌های صلح باید منجر به کاهش خشونت‌ها گردد».
آقای اتمر تأکید کرد که وضعیت نهایی روند صلح باید با ارادۀ آزاد افغانستان تعیین شود که مورد قبول مردم و جامعه بین‌الملل باشد.
وی افزود که با وجود وعده‌های طالبان، خشونت‌ها در کشور افزایش یافته است.
بانو رولا غنی نیز با اشاره به ارزش‌ها و دستاوردهای به دست آمده طی چند سال گذشته گفت که ما صلح می‌خواهیم، ما در آرزوی صلح هستیم، صلح را گرامی می‌داریم. اما به اصول مهمی که در قانون اساسی نهفته و ارزش‌های جمهوری پایبند خواهیم بود.
میشل باشلت کمیشنر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر در سخنرانی خود گفت: «به تلفات غیرنظامیان، هدف قرار دادن تأسیسات عمومی پایان دهید، از مشارکت زنان اطمینان حاصل کنید، از فضای مدنی محافظت، نیازهای قربانیان را رفع و عدالت را برقرار کنید».
سیدسعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح در این نشست گفت که مردم افغانستان از صلحی پشتیبانی می‌کنند که منجر به پایان جنگ شود.
وی افزود که جمهوری افغانستان برای دستیابی به صلح متعهد است و در این راستا کمک‌های جامعه جهانی برای حفظ دستاوردها باید ادامه یابد.
معصوم استانکزی رییس تیم مذاکره کننده دولت با بیان اینکه از تکرار تاریخ در افغانستان باید جلوگیری شود، گفت که خشونت‌ها در افغانستان پایان نمی‌یابد مگر اینکه به مشکلات مهاجرین رسیدگی نشود.
آقای استانکزی در ادامه افزود که گفت‌وگو با طالبان در شرایط کنونی دشوار است، ولی این امر کوتاه‌ترین راه برای برقراری صلح در افغانستان است.
اریکسون سوریده وزیر امور خارجه ناروی با اشاره به روند صلح تأکید کرد که باید در افغانستان خشونت‌ها کاهش یابد و آتش‌بس برقرار گردد.
وزیر خارجه ناروی همچنان بیان داشت که صلح دایمی با نهادسازی در افغانستان تأمین می‌شود.
شهرزاد اکبر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در سخنان خود با تأکید بر حفظ ارزش‌ها و حقوق زنان گفت که روند صلح باید فراگیر باشد و صدای همه در آن شنیده شود.
وی همچنان بر توقف فوری خشونت‌ها در افغانستان پافشاری کرد.
مقامات و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در ادامه بر توقف جنگ و پشتیبانی از افغانستان تأکید کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا