آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثخبر های مهمسیاست

ملا برادر از پمپئو خواستار رهایی بشیر نورزی شده است

گزارش‌ها حاکی است که ملا برادر معاون سیاسی گروه طالبان و رییس هیئت این گروه در قطر در گفت‌وگو با مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا خواستار رهایی بشیر نورزی از چهره‌های مالی طالبان در زمان حاکمیت شان شده است. بشیر نورزی در گوانتانامو زندانی است.


به گزارش خبرگزاری دید، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که ملا برادر این درخواست را در کنفرانس ویدئویی با مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا مطرح کرد.
آقای شاهین در این باره توضیح نداد که وزیرخارجه امریکا به این خواست چه پاسخی داده است.
بشیر نورزی از افراد نزدیک به ملاعمر رهبر سابق طالبان است که در گردش مالی این گروه نیز نقش داشت. او شبکه بزرگ تبادل اسعار در دوران حاکمیت طالبان ایجاد کرده بود.
وی به دلیل رابطه با ملاعمر رهبر و بنیانگذار طالبان نیز شهرت یافته و از حامیان مالی طالبان در دوران حاکمیت این گروه بر افغانستان محسوب می‌شد.
نورزی در زمان حمله امریکا به افغانستان و سرنگونی طالبان، در پاکستان بسر می‌برد اما پس از تشکیل دولت جدید در افغانستان به سپین‌ بولدک بازگشت و با تیم نیروهای ویژه امریکایی وارد مذاکره شد. او در سال ۲۰۰۵ میلادی، از سوی مامور سازمان استخباراتی امریکا، حاضر شد به آن کشور برود، اما پس از چند روز اقامت در نیویارک از سوی اداره فدرال بازداشت شد و از سوی دادگاهی در امریکا به حبس ابد محکوم شد.
حکومت امریکا بشرنورزی را به حمایت از طالبان و داشتن روابط با اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه القاعده و قاچاق مواد مخدر به ارزش نزدیک به ۵۰ میلیون دالر به امریکا به حبس ابد محکوم کرده است.
سال گذشته نیز گزارش هایی به نشر رسیده بود که امریکا این فرد را آزاد کرده است.
مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا نیز روز گذشته با ملا برادر از طریق یک تماس ویدئویی گفت‌وگو کرده است. دو طرف در این گفت‌وگو، روی اجرایی شدن موافقت‌نامه امریکا و طالبان، خروج نیروهای خارجی و کاهش خشونت‌ها بحث کردند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا