آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

کمیسیون حقوق بشر:

ملل متحد باید از پروسه صلح نظارت کند

در آستانه‌ برگزاری جرگه بزرگ مشورتی صلح، کمیسیون مستقل حقوق بشر در یک تحقیق تازه، تحت عنوان «زنان، صلح و امنیت» دریافته است که بیش‌تر زنان خواستار نظارت ملل متحد از پروسه صلح و توافقات صلح با گروه طالبان شده‌اند.

در آستانه‌ برگزاری جرگه بزرگ مشورتی صلح، کمیسیون مستقل حقوق بشر در یک تحقیق تازه، تحت عنوان «زنان، صلح و امنیت» دریافته است که بیش‌تر زنان خواستار نظارت ملل متحد از پروسه صلح و توافقات صلح با گروه طالبان شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر روز شنبه، ۷ ثور، در یک نشست خبری در کابل گفت، تحقیقی که در رابطه به «زنان، صلح و امنیت» صورت گرفته است، بیان‌گر آن است که بیش‌تر زنان از نهاد‌های بین‌المللی انتظار نظارت و ضمانت از پروسه صلح و توافق‌نامه آن را دارند.
به گفته‌ خانم سمر، زنان به این باور‌ند که در پروسه صلح و تفاهم‌نامه‌ای که اگر با طالبان به امضا برسد، تلاش صورت گیرد تا میکانیزم‌هایی به وجود بیاید که از تکرار منازعه جلوگیری شود.
این تحقیق در ۱۴ ولایت کشور از طریق گفت‌وگو با بیش از ۱ هزار و ۳۰۱ تن انجام شده است.
این ولایت‌ها شامل قندهار، هرات، پکتیا، کابل، ننگرهار، بامیان، بدخشان، غور، کندز، فاریاب و ارزگان می‌شود. هم‌چنان یافته‌های این تحقیق بر فوکس‌گروپ‌ها، جلسه‌های استماع عامه و پرسش‌نامه‌ها در ۳۳ ولایت کشور مبتنی بوده است و در آن بیش از ۵ هزار و ۳۶۳ نفر اشتراک داشته‌اند که ۴ هزار و ۷۱۰ نفر آن زن و ۶۵۳ نفر آن مرد هستند.
از میان این تعداد اشتراک‌کننده،‌ ۱ هزار و ۳۰۱ نفر در جلسات استماع عامه، ۵۲۵ نفر در جلسات فوکس گروپ و ۳ هزار و ۵۳۷ نفر در مصاحبه‌ انفرادی اشتراک داشته‌اند.
یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که زنان خواهان حضور فزیکی، معنادار و مؤثر در پروسه صلح‌اند. آنان گفته‌اند که نباید حضور زنان در پروسه صلح نمایشی باشد، بل باید زمینه اظهار نظر برای آنان فراهم شود.
خانم سمر نظریات و خواست‌های زنان را در لویه‌جرگه مشورتی صلح و مذاکرات صلح قطر مهم ارزیابی کرد و گفت که بدون حضور زنان در پروسه صلح و مذاکرات میان حکومت و طالبان، نمی‌توان به یک صلح پایدار و باثبات دست یافت.
به گفته‌ او، زنان نیم نفوس کشور را تشکیل می‌دهند و با در نظر نگرفتن نصف نفوس جامعه، آوردن صلح امکان‌پذیر نیست.
با این همه، کمیسیون حقوق بشر روی حضور معنادار زنان در پروسه صلح نیز تاکید کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا