آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

ملل متحد: جلسات دوحه باید به جنگ در افغانستان پایان دهد، پیامد‌ها فاجعه‌بار است

رییس حقوق بشر سازمان ملل متحد خواهان اقدام فوری برای جلوگیری از پیامدهای فاجعه‌بار برای مردم افغانستان شد.


به گزارش خبرگزاری دید، میشل باچلیت کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه (۱۹ اسد) هشدار داد که ناکامی در جلوگیری از افزایش خشونت‌ها و ارتکاب نقض حقوق بشر، پیامدهای فاجعه باری برای مردم افغانستان دارد.
در بیانیه‌ای که از سوی این نهاد منتشر شده، آمده است: تلفات افراد ملکی همچنان افزایش می‌یابد و گزارش‌های نقض حقوق بشر که ممکن است به جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت محسوب شود، به دست می‌رسد.
این سازمان می‌گوید: از ۹ جولای تنها در چهار شهر – لشکرگاه، قندهار، هرات و کندز – دست کم ۱۸۳ نفر از افراد ملکی کشته و ۱۱۸۱ نفر از جمله اطفال زخمی شده اند. این تنها تلفات افراد ملکی است که ما موفق به ثبت آن شده ایم – ارقام واقعی تلفات بیشتر است.
ملل متحد از طرفین منازعه خواسته است که برای جلوگیری از خونریزی بیشتر، جنگ را متوقف کنند. طالبان باید عملیات نظامی خود را در شهرها متوقف کنند.
خانم باچلیت همچنان از همه کشورها خواست تا از نفوذ خود – بشکل دوجانبه و چندجانبه – برای پایان دادن به خصومت‌ها استفاده کنند.
وی گفت: دولت‌ها موظفند از هرگونه اهرم فشار برای کاهش تنش و تقویت روند صلح استفاده کنند.
کمیشنر عالی با اشاره به جلسات مربوط به صلح که این هفته در دوحه برگزار می شود، تاکید کرد: جنگ باید پایان داده شود.
بر بنیاد گزارش نهادهای سازمان ملل متحد، از آغاز حمله ماه می طالبان، دست‌کم ۲۴۱ هزار نفر بی‌جای شده و درگیری‌های طولانی‌مدت در شهرها منجر به آسیب به زیرساخت‌های اساسی مانند سرک‌ها و پل‌ها و دیگر تسهیلات ملکی شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا