آخرین اخبارافغانستانسیاست

ملل متحد: فساد اداری عامل عمده درگیری در افغانستان است

یوناما می‌گوید به رغم بی‌ثباتی سیاسی، ابهامات در روند صلح، وخامت وضعیت امنیتی و تهدید ناشی از کوید-۱۹، فساد همچنان عامل عمده درگیری است و باید با آن مبارزه درست شود.


به گزارش خبرگزاری دید، هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) امروز چهارشنبه(۱۳ اسد) در پنجمین گزارش سالانه خود در مورد مبارزه با فساد در افغانستان می‌گوید اگر دولت به گونه درست با فساد مبارزه صورت نگیرد، این پدیده به عنوان عامل عمده درگیری باقی خواهد ماند و باعث افزایش نارضایتی گردیده، ارتکاب جرایم و اعمال غیرقانونی را شدت بخشیده و مشروعیت دولت را زیر سئوال می‌برد.
یوناما با بیان این‌که این گزارش از جنوری ۲۰۲۰ الی می ۲۰۲۱ را تحت پوشش قرار می‌دهد، افزود: در این دوره، دولت به حمایت از اصلاحات بر علیه فساد ادامه داد.
گزارش با اشاره به تلاش‌ها و کارهای دولت در در راستای مبارزه با فساد، بیان داشت: با این حال اجرای موثر در عمل همچنان یک چالش است. بهبود همکاری میان شورای ملی و حکومت در تصویب قوانین همچنان یک امر ضروری پنداشته می‌شود.
یوناما در خصوص دارایی‌های مقامات رسمی افغانستان افزود: در حالی که در ارقام مقامات رسمی که دارایی‌های شان ثبت و اشاعه نموده، افزایش وجود داشته، عدم مطابقت و شیوه تأیید دارایی‌ها همچنان نگران‌کننده است.
با این حال، هیئت سیاسی سازمان ملل متحد ناامنی را یک چالش بزرگ در راستای مبارزه با فساد دانست.
گزارش می‌گوید: در جریان ۲۰۲۰، یوناما ۲۹ رویدادی را ثبت کرد که در آن کارمندان سکتور عدلی و قضایی به شمول قضات، سارنوالان و سایر کارمندان محاکم و سارنوالی مورد هدف قرار گرفتند.
در این رویدادها، ۲۷ تن کشته شده و ۱۷ نفر دیگر زخمی شده است.
گفتنی است که افغانستان از مجموع ۱۸۰ کشور جهان و با ۸ پله صعود، اکنون در رتبه ۱۶۵ قرار دارد، در حالی که در سال ۲۰۱۹ در جایگاه ۱۷۳ قرار داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا