آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

مناظره بایدن و ترامپ؛ تشنج انتخاباتی در سایه درز اطلاعات شهروندان

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن در نشویل، در ایالت تنسی در حالی برگزار شد که دونالد ترامپ همچنان متهم به مدیریت ضعیف در مواجهه با کرونا و تعامل با روسیه در انتخابات گذشته و حالیه، برگزار شد.

به نقل از بی بی سی، رییس‌ جمهور جمهوری‌خواه امریکا و رقیب دموکراتش در این مناظره اختلاف نظرهای شان را درباره کرونا، تغییر اقلیم، نژادپرستی در امریکا، نظام بهداشت و همچنین سیاست خارجی به بحث گذاشتند و اتهامات متقابل فساد به یکدیگر زدند.
بعد از مناظره اول که با پریدن دو نامزد در میان حرف هم انتقادهای زیادی را به دنبال داشت، در این مناظره دکمه‌ای برای قطع میکروفون آن‌ها در نظر گرفته شد تا خارج از نوبتشان صحبت نکنند.
این دو در مناظره دوم نسبت به مناظره اول لحن آرام‌تری داشتند و دو نامزد بیشتر به یکدیگر اجازه صحبت دادند.
اتهامات فساد
دونالد ترامپ مسئله فعالیت‌های اقتصادی هانتر بایدن، فرزند جو بایدن را به دفعات پیش کشید و گفت «ایمیل‌های وحشتناکی» وجود دارد که نشان می‌دهد خانواده بایدن با چه طور پول‌هایی سر و کار دارد.
آقای ترامپ گفت: «وقتی این اتفاق‌ها افتاد تو معاون رییس جمهور بودی جو. چنین اتفاقاتی هرگز نباید می‌افتاد. تو یک توضیح به مردم امریکا بدهکاری».
رییس جمهور امریکا در مناظره شب جمعه یک «مهمان ویژه» به نام تونی بوبولینسکی همراه داشت. فردی که می‌گوید پیش از این با هانتر بایدن، پسر جو بایدن، در فعالیت‌های اقتصادی مشترکی شرکت داشته و می‌تواند برخی گزارش‌های جنجالی درباره هانتر بایدن را تایید کند.
جو بایدن در مقابل گفت که مطلقاً پولی از یک قدرت خارجی نگرفته است.
او گفت صورت‌حساب‌های مالیاتی خود را منتشر کرده و نشان می‌دهد که پولی از خارجی‌ها نگرفته است.
آقای بایدن گفت چرا آقای ترامپ هم مانند او صورت‌حساب‌های مالیاتی‌اش را منتشر نمی‌کند. او خطاب به دونالد ترامپ گفت: «چه چیزی برای پنهان کردن داری؟»
جو بایدن در بخش دیگری از صحبت‌هایش به گزارش‌های اخیر درباره فعالیت‌های افتصادی دونالد ترامپ، از جمله چین پرداخت و از او انتقاد کرد که به دولت چین مالیات بیشتری داده تا دولت امریکا.
مسئول مرگ ۲۲۰ هزار امریکایی
شیوع ویروس کرونا و چگونگی مواجهه دونالد ترامپ با آن در کانون بحث‌های مناظره بود.
آقای بایدن صحبت‌هایش را این گونه شروع کرد: «۲۲۰ هزار امریکایی مرده‌اند».
او با اشاره به آمار بالای مرگ‌ومیر و ابتلا به کووید-۱۹ در امریکا و انتقاد از برخورد دونالد ترامپ با این همه‌گیری و این موضع که کرونا به زودی تمام می‌شود، گفت: «کسی که مسئول مرگ این همه امریکایی است نباید رییس جمهور بماند».
در مقابل دونالد ترامپ از رویکرد دولتش به ویروس کرونا دفاع کرد و گفت ظرف چند هفته دیگر واکسینی در دسترس خواهد بود.
این خلاف گفته‌های یکی از مقام‌های ارشد بهداشتی امریکا است که گفته تایید و توزیع واکسین کرونا احتمالا تا بهار طول می‌کشد.
آقای ترامپ در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود که تضمین نمی‌دهد واکسین کرونا ظرف چند هفته توزیع شود، هرچند احتمالش وجود دارد.
او گفت حرفش این نبوده که کرونا به سرعت تمام می‌شود، بلکه گفته که مردم یاد می‌گیرند چه طور با آن کنار بیایند و زندگی کنند.
آقای بایدن واکنش نشان داد که: «یاد می‌گیریم چه طور با کرونا زندگی کنیم؟ داریم یاد می‌گیریم چه طور بمیریم».
کمتر از هر کس دیگری نژادپرستم
در بخش دیگری از مناظره جو بایدن گفت در امریکا نژادپرستی نهادینه وجود دارد و خانواده‌های سیاهان باید همواره نگران این باشند که خشونت پولیس چه بر سر فرزندانشان می‌آورد.
آقای بایدن از تشدید تنش‌های نژادی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ انتقاد کرد.
آقای ترامپ در پاسخ گفت خود را کمتر از هر کس دیگری نژادپرست می‌داند.
او گفت احتمالاً از زمان ریاست جمهوری آبراهام لینکلن هیچ رییس جمهوری در امریکا به اندازه او به سیاهان خدمت نکرده است.
آبراهام لینکلن رییس جمهوری بود که برده‌داری در امریکا در دوران زمامداری او لغو شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا