آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

موافقت رییس جمهور ازبیکستان با تسریع کار پروژه برق سرخان‌دریا- پلخمری در دیدار با اتمر

وزارت امور خارجه کشور از دیدار محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور با شوکت میرضیایوف رییس جمهور ازبیکستان طی خبرنامه‌ای خبرداده و گفته که رییس جمهور ازبیکستان با تسریع روند کار پروژه برق سرخان‌دریا-پلخمری موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دید، وزارت امور خارجه بانشر خبرنامه‌‌ای امروز پنج‌شنبه( ۱۶ دلو) اعلام کرده است که محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور با شوکت میرضیایوف رییس جمهور ازبیکستان دیدار کرد.
گفته شده که در این دیدار دو طرف پیرامون تقویت اجماع منطقه‌ای و حمایت‌های بین‌المللی از روند صلح افغانستان، گفت‌وگو کرده و راه‌اندازی کنفرانس بین‌المللی وزرای خارجه کشورهای منطقه را که قرار است در آینده نزدیک به ابتکار دولت ازبیکستان برگزار شود، حایز اهمیت دانسته‌اند.
آقای اتمر گفته که راه‌اندازی موفقانه نشست سه‌جانبه افغانستان-ازبیکستان-پاکستان برای امضای طرح احداث خط آهن مزارشریف-کابل-پشاور عامل اثرگذار در گسترش تجارت، رشد همکاری‌های اقتصادی و اتصال منطقه‌ای است.

بر بنیاد خبرنامه وزارت خارجه، رییس‌ جمهور ازبیکستان نیز در این دیدار حمایت کشورش را از روند صلح و حفظ دستاوردهای ۱۹ سال اخیر افغانستان اعلام کرده و بر گسترش روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی میان کابل و تاشکند تأکید کرده است.
وی امضای نقشه راه پروژه راه آهن مزارشریف-کابل-پشاور را میان ازبیکستان، افغانستان و پاکستان یک تحول بزرگ در راستای اتصال منطقه‌ای توصیف کرده و آن را سبب پیشرفت و ثبات در منطقه دانسته است.
در این دیدار دوجانبه هر دو طرف در مورد افزایش صادرات برق ازبیکستان به کشور و سرعت بخشیدن کار پروژه جدید برق هزار میگاواتی سرخان‌دریا-پلخمری، بر اساس تقاضای رییس ‌جمهور غنی، آقای میرضیایف موافقت خود را اعلام کرده است.

این در حالی است که ازبیکستان سالانه حدود ۴۵۰ میگاوات برق به افغانستان صادر می‌کند و قرار است در چند پروژه بزرگ منطقه‌ای نیز حضور داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا