آخرین اخبارافغانستانسیاست

مولوی عبدالکبیر: کریم خلیلی، محمد محقق و صادق مدبر شامل عفو عمومی می‌شوند و حق دارند در کشور زندگی کنند

خبرگزاری دید: معاون سیاسی نخست‌وزیر طا-لبان در دیدار با چند نماینده قومیت هزاره گفته است که شخصیت‌های قوم هزاره مانند محمد کریم خلیلی، محمد محقق و صادق مدبر شامل عفو عمومی شده‌اند و می‌توانند در افغانستان زندگی کنند.


شام روز گذشته خبرگزاری دولتی باختر گزارش کرد که سید صوفی گردیزی، شیخ کریمی بامیانی و سنگردوست وردک به «نمایندگی» از قوم هزاره، پشتی‌بانی‌شان را از طا-لبان اعلام کرده‌اند.
طبق این گزارش، این سه نفر با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی نخست‌وزیر طا-لبان دیدار کرده‌اند. آن‌ها در این دیدار پایان «اشغال» افغانستان توسط امریکایی‌ها را «معجزه» دانسته‌اند؛ زیرا به گفته‌ آنان، طا-لبان نمی‌خواستند که افغانستان بار دیگر به میدان جنگ تبدیل شود.
این سه نفر در این دیدار همچنین گفته‌اند که میان طا-لبان و هزاره‌ها باید اعتمادسازی شود. به‌ گفته‌ آن‌ها، با شخصیت‌های زیادی باید گفت‌وگو شود تا دوباره به کشور بازگشته و زیر چتر طا-لبان زندگی «امن و مصئون» را ادامه دهند.
مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان جغرافیای افغانستان را خانه‌ مشترک تمام اقوام و مذاهب دانسته و از قربانی‌های قوم هزاره در «جهاد گذشته» قدردانی کرده است. او اهداف «جهاد کنونی» را پایان «اشغال» و «حاکمیت یک نظام مستقل اسلامی» عنوان کرده است.
معاون سیاسی نخست‌وزیر طا-لبان شخصیت‌های قوم هزاره، از جمله محمدکریم خلیلی، محمد محقق و صادق مدبر را به ‌عنوان اعضای جامعه افغانستان یاد کرده و گفته است که زندگی در افغانستان حق مسلم آن‌ها است.
به‌ گفته‌ عبدالکبیر، عفو عمومی طا-لبان شامل این افراد نیز می‌شود و به آن‌ها اطمینان داده است که هیچ خطری از سوی طا-لبان متوجه‌شان نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا