آخرین اخبارافغانستانگزارش

رییس بنیاد مکاتب افغان-ترک:

می‌خواهیم مکاتب دخترانه باز باشد/ ارائه خدمات آموزشی ما ادامه می‌یابد

رسول شهزاد- خبرگزاری دید
خبرگزاری دید: رییس بنیاد مکاتب افغان-ترک می‌گوید که ارائه خدمات این بنیاد برای افغانستان ادامه می‌یابد و این بنیاد خواستار باز ماندن مکاتب به روی دختران است.
آزمون کانکور ورودی مکاتب افغان-ترک در افغانستان روز جمعه ( ۵ قوس) در کابل و برخی ولایات دیگر برگزار شد.
صالح ساغر رییس بنیاد مکاتب افغانستان ترک در افغانستان در مراسم افتتاح این آزمون گفت که ترکیه دوست دیرینه افغانستان است و همیشه برای همکاری با کابل در زمینه معارف آمادگی دارد.

وی همچنان افزود که برای تحصیل در ترکیه برای شهروندان خارجی مخصوصاً افغان‌ها چندین راه وجود دارد که یکی از آن تفاهم وزارت معارف ترکیه و افغانستان برای فرستادن دانش‌آموزان به کشور ترکیه است.
آقای ساغر در خصوص اینکه کشورش تاکنون طا-لبان را به رسمیت نشناخته گفت که بحث شناخت دیپلماتیک یک بحث متفاوت و بحث تعامل بحث متفاوت است و برای ما تعامل با ملت افغانستان و همکاری در زمینه آموزش و پرورش همواره اهمیت داشته است و ما در کنار ملت افغانستان بودیم و می‌مانیم.
مسئول مکاتب افغان- ترک در افغانستان گفت، از آنجایی که بنیاد معارف ترکیه یک نهاد بین‌المللی است و باید به فرهنگ و قوانین هر کشور احترام بگذاریم. نهاد معارف ترکیه با موضوع آموزش دختران با وضعیت جاری افغانستان هم‌سو نیست. مقامات ترکیه از مقامات طا-لبان خواسته که حق آموزش را به دختران بدهند.
مکاتب افغان-ترک یکی از نهادهای معتبر آموزشی در افغانستان است که در سال‌های اخیر با ارایه خدمات آموزشی بهتر رضایت شهروندان را جلب کرده است و سالانه هزاران تن در مکاتب افغان – ترک آموزش می‌بیبنند.
آقای ساغر گفت که امروز حدود ۳۵۰۰ دانش‌آموز افغان برای ورود به مکاتب افغان-ترک شرکت کردند و ما برای هزاران تن بهترین امکانات آموزشی را فراهم کردیم و به این امر متعهد هستیم.
ساغر گفت: نهاد مکاتب ترکیه در افغانستان در شرایط کنونی بیش از شش هزار دانش‌آموز برای دوره لیسه، یک هزار کادر علمی بومی از افغانستان و ۳۰ نفر دیگر را در بخش‌های اداری پوشش داده است.
شماری از خانواده‌های که فرزندان‌شان را برای امتحان ورودی به مکاتب افغان ترک آورده‌اند می‌گویند که وضعیت مکاتب دولتی و خصوصی در کشور به شدت افت کرده به همین دلیل ما فرزندان مان را برای آموزش بهتر به این جا آورده‌ایم.

او خاطر نشان کرد نهاد معارف ترکیه در افغانستان دانش‌آموزان دختر دارند ولی اکنون به دلیل هدایت وزارت معارف امارت اسلامی در کابل مسدود است در حالی که در برخی ولایات دیگر این مکاتب باز است.

در همین حال، پریسا احمدی عضو یکی از خانواده‌های دانش‌آموزان در صحبت به خبرگزاری دید گفت: من امروز برادرم را برای شرکت در این آموزن به اینجا آوردم تا بتواند با امکانات بهتر در این مکتب درس بخواند.

خانم احمدی افزود که وضعیت تمام نهادهای آموزشی و تحصیلی در کشور به شدت خراب است و هیچ امیدی برای بهبود این وضعیت وجود ندارد به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم که یکی از اعضای خانواده‌ ما در این جا به آموزش ادامه بدهد.

وی با انتقاد از بسته بودن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم گفت که طا-لبان باید یک راهکار عملی برای بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی زنان ارایه کنند تا زنان و نخبگان زن بتواند برای آینده شان تلاش کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا