آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

هراتیان:

ناامنی‌ها محصول بی‌کفایتی حکومت است نه اقتدار دشمن

شماری از استادان دانشگاه، دانشجویان، فعالان مدنی، علمای دین و متنفذین در ولایت هرات طی یک نشست خبری از وضعیت امنیتی کشور، مخصوصا وضعیت امنیتی مناطق مرکزی اعلام نارضایتی کرده و ناامنی‌های اخیر در برخی از ولایات کشور را ناشی از بی‌کفایتی حکومت دانستند و تاکید کردند که به فجایع انسانی در مناطق ارزگان، جاغوری، مالستان و سایر نقاط کشور پایان داده شود.


شماری از استادان دانشگاه، دانشجویان، فعالان مدنی، علمای دین و متنفذین در ولایت هرات طی یک نشست خبری از وضعیت امنیتی کشور، مخصوصا وضعیت امنیتی مناطق مرکزی اعلام نارضایتی کرده و ناامنی‌های اخیر در برخی از ولایات کشور را ناشی از بی‌کفایتی حکومت دانستند و تاکید کردند که به فجایع انسانی در مناطق ارزگان، جاغوری، مالستان و سایر نقاط کشور پایان داده شود.
به گزارش خبرگزاری دید، نیکونام مالستانی استاد دانشگاه، گفت: در شرایط کنونی تاریخ تکرار می‌شود. نسل کشی، جنایت علیه بشریت، جرایم جنگی و انواع خشونت‌های غیر انسانی مدت‌ها است که به‌گونه سیستماتیک در تمام نقاط کشور جریان دارد. نمونه آن وقایع اخیر ارزگان، جاغوری و مالستان، تراژدی‌های غمباری که دل هر انسان آزاده را به درد می‌آورد.
مالستانی، علاوه کرد که این تراژدی در برابر چشمان نابینای حکومت وحدت ملی و گوش ناشنوای جامعه جهانی صورت می‌گیرد اما اقدام عملی از سوی شاخصه‌های مسئول دیده نمی‌شود.
وی در ادامه تأکید کرد که ما به بی‌توجهی حکومت در قبال ناامنی‌های کشور که از فراه تا کندز و از فاریاب تا ننگرهار را فرا گرفته است، سخت معترض می‌باشیم.
ما جنایات غیر انسانی در جاغوری، ارزگان و مالستان را فاجعه ملی می‌دانیم و معتقدیم که کوتاهی عامدانه دولت در این زمینه، شیرازه بی‌رمق وحدت ملی را از هم پاشیده و بذر نفرت و نفاق می‌کارد.
این استاد دانشگاه همچنان اذعان کرد، ما باور داریم که فاجعه جاغوری، مالستان و ارزگان سرآغاز فجایع تلخ و دل‌خراش در مناطق مرکزی و سایر مناطق كشور بوده و محدود به جغرافیا و قوم خاصی نخواهد ماند.
وی، هشدار داد که بی‌توجهی دولت در برابر این توطئه‌های خطرناک به زیان کشور است و به همین جهت استقبال جاهلانه از جنگ نیابتی کشورهای قدرتمند را یک مصیبت قلمداد می‌کنیم.
در همین حال، مرتضی رفیق دوست فعال مدنی گفت: تأمین امنیت شهروندان و حفاظت از جان، مال و نوامس مردم را وظیفه ذاتی و فلسفه اصلی تشکیل دولت می‌دانیم.
او، نکات ذیل را به مثابه بدهی‌ترین وظیفه دولت، به عنوان خواست اصلی و مشروع مردم اعلام کرده و از دولت و شخص رییس‌جمهور خواستار اجرای سریع آن را شد.

۱. اتخاذ سیاست شفاف و قاطع در برابر دشمنان مردم افغانستان.
۲. حمایت جدی و صادقانه از مردم در معرض خطر جنگ و آواره‌گی با حملات قاطع هوایی و زمینی.
۲. تامین امنیت شاهراه‌ها و مسيرهای منتهی به مناطق در معرض خطر به هر شکل ممکن.
۳. نابودی پناهگاه تروریستان در مناطق همجوار ارزگان، جاغوری، مالستان و سایر مناطق کشور.
۴. حمایت و تجهیز نیروهای مردمی و قوت‌های محلی.
۵. رسیدگی عاجل به وضعیت آوارگان و آسيب ديده گان جنگ‌های اخیر
۶. ایجاد یک قل اردو برای مناطق مرکزی در قلب افغانستان.
موصوف در ادامه تذکر این خواست‌ها علاوه کرد که باور داريم اقدام عاجل و انجام این موارد وظیفه اصلی دولت است. طبیعی است بی‌توجهی در این زمینه، مسئولیت سنگینی خواهد داشت که عواقب آن به عهده دولت مردان، رهبران شریک در قدرت و به‌ویژه شخص رییس‌جمهور غنی می‌باشد.
رفیق دوست همچنان افزود، روشن است كه در صورت نادیده گرفتن مطالبات بر حق شهروندان، مردم با تغییر در رویکرد سیاسی‌شان، با خلق حماسه بزرگتر پاسخ داده، دست به اقدامات عملی و نا‌فرمانی‌های گسترده مدنی خواهند زد.
در ادامه این نشست آقای عزیزالله کاظمی اشتراک‌کننده در این جمع اعتراضی گفت: کمک نرسیدن به موقع به مناطق مرکزی و ناامنی‌ها در نقاط مختلف کشور، بیانگر عدم صداقت نیروهای خارجی در امر مبارزه با تروریزم است و همچنین عدم صداقت مقام‌های داخلی را نیز نشان می‌دهد.
او افزود، اگر واقعا نیروهای خارجی و حکومت داخلی تصمیم قاطع برای مبارزه با تروریزم دارند چرا در طول این سال‌ها لانه‌های تروریستان از بین نمی‌رود و آنان به‌صورت جدی سرکوب نمی‌شوند.
گفتنی است که بیش از یک هفته می‌شود گروه طالبان حملات‌شان را بالای مناطق ارزگان، مالستان و جاغوری در مرکز افغانستان آغاز کردند و در نتیجه این حملات ده‌ها فرد ملکی کشته و صدها خانواده آواره و از مناطق شان بیجا شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا