آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانصلحگزارش

نامزدان معترض در کابل:خودمان را آتش می‌زنیم

این نامزدان معترض که از دوازده ولایت در کابل گرد هم آمده‌اند، می‌گویند که با گذشت بیش از ۴۰ روز از اعتراضات شان، تاکنون هیچ پاسخ از سوی حکومت و مسئولان کمیسیون انتخابات دریافت نکرده‌اند.

نامزادن معترض انتخابات پارلمانی از دوازده ولایت که در لیست ابتدایی برنده اعلام شده بودند، ولی در لیست نهایی نام‌های شان حذف شده، می‌گویند که اگر به خواست‌های شان توجه نشود خود را در حضور مردم و رسانه‌ها آتش خواهند زد.


به گزارش خبرگزاری دید، این نامزدان معترض که از دوازده ولایت در کابل گرد هم آمده‌اند، می‌گویند که با گذشت بیش از ۴۰ روز از اعتراضات شان، تاکنون هیچ پاسخ از سوی حکومت و مسئولان کمیسیون انتخابات دریافت نکرده‌اند.
فرزانه فرهمند نامزد پارلمان از ولایت بغلان به خبرگزاری دید، گفت:« من در لیست ابتدایی که از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شده بود برنده بودم ولی بعد از گذشت چند روز که نتایج نهایی اعلام شد از لیست حذف شدم و دلیل این اقدام کمیسیون انتخابات این است که من پول نداشتم و مافیا نبودم.»


فرهمند می‌گوید: تمام آرای بایومتریک شده‌ من را حساب کردند و من برنده بودم ولی چون رقیب من از سوی معاون دوم حمایت می‌شد و یکی از نزدیکان رییس کمیسیون انتخابات بغلان بود برنده اعلام شد.
خانم فرهمند با انتقاد شدید از حکومت وحدت ملی، می‌گوید که کمیشنران کمیسیون انتخابات در واقع کمیشن‌کاران بودند که پول‌های میلیونی از نامزدان گرفتند و آنعده از نامزدان که پول نداشتند و با هیچ گروه مافیایی در ارتباط نبودند به مجلس راه نیافتند.
این نامزد معترض می‌گوید با آن که بیش از ۴۰ روز است که در این خیمه‌ها هستند هیچ‌گونه توجه از سوی مقامات به خواست‌های شان نشده. او می‌افزاید که «اگر قرار باشد که این اعتراض برای یک سال ادامه داشته باشد ما حاضر هستیم و تنها خواست ما محاکمه اختصاصی است و بس».
این اولین اعتراض نامزدان پارلمانی نیست؛ در چند ماه گذشته کابل شاهد راه‌اندازی اعتراضات گسترده از سوی نامزدان معترض بود که در چند مورد آن، این معترضان دروازه کمیسیون انتخابات را بستند.
آرزو صافی نامزد پارلمانی از ولایت قندهار، در این باره گفت: حکومت وحدت ملی غیر عادلانه‌ترین حکومت است با آن که به خواست‌های مشروع ما توجه نمی‌کند که هیچ، حتا نیروهای امنیتی را برای برچیدن خیمه‌های ما فرستاده بود که با خشونت و بدرفتاری مواجه شدیم ولی ما تا امروز ادامه دادیم.


خانم صافی می‌گوید: من در لیست ابتدایی برنده بودم، ولی چون رقیب من چون پولدار بود برنده اعلام شد در صورتی که رای‌اش از من خیلی کمتر بود.
صافی مدعی است که اسناد معتبری در دست دارد که کمیشنر کمیسیون از او ۱۰۰ هزار دالر درخواست کرده است.
او می‌افزاید:« یکی از کمیشنران با من تماس گرفت و یک لک دالر خواست تا نامم را از لیست نهایی حذف نکند؛ یک روز بعد برایم زنگ زد گفت یک لک که نداری ۵۰ هزار بده که امشب نتایج نهایی می‌شود و من قسم خوردم که پول ندارم.»
هیلی مجتبی یکی دیگر از نامزدان معترض از ولایت پکتیکا در این خیمه، می‌گوید که او از یکی از ناامن ترین ولایات کشور با قبولی تمام مشکلات خودش را نامزد کرده و خیلی هم رای آورده است، ولی چون به خواست کمیسیون انتخابات ولایت پکتیکا نکرده، او را از لیست نهایی حذف کردند و به جایش کسی را در لیست اضافه کردند که کمتر از ۲۰۰ رای داشت.


خانم مجتبی حکومت وحدت ملی و مسئولان کمیسیون انتخابات را خائن‌ترین افراد عنوان کرده می‌گوید: من برای احقاق حق خود و پاسداری از رای مردمم به اینجا آمدم و تا عدالت اجرا نشود به این اعتراض ادامه می‌دهم.
او با انتقاد از حکومت ‌می‌گوید: خواست ما عدالت و ما با برگزاری این خیمه تحصن به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض مان را علنی کردیم، ولی حکومت نیروهای امنیتی را برای سرکوب ما اعزام می‌کند و این نیروها با فحاشی و خشونت با ما برخورد می‌کنند.
با این همه، انتخابات پارلمانی کشور در ۲۸ میزان سال گذشته برگزار شد که به باور آگاهان، یکی از پر چالش‌ترین و پر تقلب ترین انتخابات‌ها نام گرفت. نتایج هر ولایت در دو مرحله ( ابتدایی و نهایی) از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شد و این دو مرحله همیشه تغییراتی داشته است.
برخی چهره‌ها که در لیست ابتدایی برنده اعلام شده بودند در لیست نهایی حذف شدند و برخی کسان که در لیست ابتدایی نبودند، در لیست نهایی برنده شناخته شدند.
رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا