آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نامزدان و حکومت؛ انتخابات نباید سبوتاژ شود

برگزاری انتخابات تنها گزینه انتقال قدرت به گونه مسالمت آمیز است و روی همین علت باید انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان برگزار شود. در خصوص دوره کاری حکومت قرار بود که نامزدان با ارگ داخل گفت‌وگو شود. به نظر می‌رسد زمینه این گفت‌وگو تاکنون فراهم نشده است.

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر به حکومت هشدار داده و گفته، اگر محمد اشرف غنی همچنان در ارگ حضور داشته باشد، این شورا انتخابات ریاست جمهوری را تحریم خواهد کرد. قرار است که انتخابات ریاست جمهوری تا سه ماه دیگر در ششم ماه میزان سال روان برگزار شود. در این نوشته کوتاه پیشنهاد نویسنده این خواهد بود که تحریم انتخابات راه حل نیست و باید زمینه برگزاری یک انتخابات شفاف با حضور گسترده مردم فراهم شود. نهادهای انتخاباتی، به ویژه کمیسیون انتخابات مسئولیت دارد که زمینه یک انتخابات سراسری را فراهم نماید. پس از اول جوزای سال پنجم بربنیاد ماده ۶۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان، دوره کاری حکومت به پایان می‌رسد. اکنون بحث دوره کاری حکومت به یک جنجال جدی در سیاست افغانستان مبدل گشته است و نیاز است که این جدال از در تفاهم و گفت‌وگو حل وفصل شود.
نامزدان و جناح‌های سیاسی یکسره اصرار دارند که عمر حکومت به پایان رسیده است و دوام کار غنی غیر قانونی است و مشروعیت ندارد. اما، این طرف ارگ فیصله دادگاه عالی را مطرح می‌کند. استدلال نامزدان و احزاب این است که آقای غنی از امکانات دولتی استفاده انتخاباتی می‌نماید. مخالفان سیاسی پافشاری دارند که باید صلاحیت‌های غنی کاسته شود تا از امکانات دولتی سو استفاده نکند. جان باس سفیر امریکا برای افغانستان چندی پیش گفت که روند عزل و نصب در کابینه افغانستان بسیار پرسش برانگیز است و غنی و عبدالله فراموش نکنند که اکنون یک دوره « ویژه » است.
برگزاری انتخابات تنها گزینه انتقال قدرت به گونه مسالمت آمیز است و روی همین علت باید انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان برگزار شود. در خصوص دوره کاری حکومت قرار بود که نامزدان با ارگ داخل گفت‌وگو شود. به نظر می‌رسد زمینه این گفت‌وگو تاکنون فراهم نشده است.
انتخابات ریاست جمهوری باید برگزار شود و هیچ موضوع به شمول دوره کاری حکومت نباید مانع آن باشد. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح کابل گفته، صلح مانع انتخابات نیست و این فرآیند بایستی به گونه شفاف برگزار شود. برگزاری یک انتخابات شفاف و سراسری در ششم میزان یکی از اولویت‌های اساسی کابل پنداشته می‌شود و این پروسه نباید تحریم شود. تمامی طرف‌ها به ویژه ارگ باید حساسیت انتخابات ریاست جمهوری را ترک کند. تحریم انتخابات از جانب نامزدان هشدار جدی برای انتخابات است، این روند ملی و دمکراتیک را تهدید می‌کند. تا برگزاری انتخابات فرصت اندکی داریم و در مدت باقی مانده ضرورت است که این بدبینی‌ها رفع و به اعتماد مبدل شود. برای یک انتخابات شفاف در ششم میزان بیشتر از هر چیزی به اعتماد نیاز داریم. متاسفانه ارگ شرایط را طوری فراهم کرده است که میزان این بدبینی‌ها بیشتر شود. اعتراض نامزدان بی‌مورد نیست و واقعیت سخن این است که غنی از وسیله کار می‌گیرد تا در انتخابات ریاست جمهوری بهتر از تکت‌های رقیب خود ظاهر شود. مشاهده گردیده است که آقای اشرف غنی همچنان از داشته‌های حکومت استفاده انتخاباتی می‌کند. به طور نمونه می‌توان از عیدی حکومت به کارمندان دولتی نام گرفت. این کار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نباید انجام شود، درست در زمانی که بدبینی ثبات سیاسی کشور را سخت تهدید نموده است. در فرجام باید اسباب یک انتخابات شفاف فراهم شود. میلیون‌ها دالر برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هزینه می‌شود. یکی از شاخصه‌های دولتی سازی همین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا