آخرین اخبارجهان

نامه کوریای شمالی به غرب: دولت ترامپ «شرور» است


کوریای شمالی در یک اقدام بی‎سابقه، نامه‎ای سرگشاده برای کشورهای غربی نوشته و در آن دولت ترامپ را « شرور و بی‎مسئولیت» خوانده است.
در این نامه، پیونگ‎یانگ از کشورهای غربی خواسته است که در برابر دولت ترامپ هشیار باشند.
به نوشته روزنامه اندیپندنت، کوریای شمالی در این نامه خودش را یک کشور دارای «قدرت هسته‎ای پیشرفته» خوانده است.
گفته می‎شود که کمیته امور خارجه کوریای شمالی، این نامه سرگشاده را برای تعدادی از کشورهای غربی فرستاده، اما جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا اولین کسی است که آن را علنی کرد.
در بخشی از این پیام کوریای شمالی به جهان غرب در مورد حرف‎های دونالد ترامپ در مجمع عمومی ملل متحد که قول داده بود کوریای شمالی را نابود می‎کند، آمده است:« اگر ترامپ فکر می‎کند، می‌تواند کوریای شمالی، یک قدرت هسته‌ای را با تهدید به جنگ هسته‌ای به زانو درآورد، اشتباه بزرگی مرتکب شده و این اظهارات از روی جهل و نادانی است.»
در بخشی دیگر از پیام کوریای شمالی به غرب، از پارلمان‎های کشورهای غربی خواسته شده است: کمیته امور خارجه از این فرصت برای بیان این اعتقاد استفاده می‌کند که پارلمان‌های کشورهای مختلفی که خواهان استقلال، صلح و عدالت هستند، باید رویه خود را تغییر داده و تمایل مردم برای صلح و عدالت بین‌المللی را درک کنند و در برابر «تحرکات شرورانه و بدون فکر دولت ترامپ» که سعی دارد جهان را به سمت یک فاجعه وحشتناک هسته‌ای بکشاند، حداکثر هوشیاری را به خرج دهند.
با این‌همه نحوه ارسال و نشر این نامه از شیوه معمول پیام‎رسانی پیون‎یانگ کمی متفاوت است.
معمولا پیام‎ها و هشدارهای دولت کوریای شمالی از سوی خبرگزاری رسمی آن به نشر می‎رسید، ولی این‎بار نامه بی‎سابقه آن، از طریق کنسولگری آن کشور در جاکارتا به سفارت استرالیا تحویل داده شده است.
هرچند میان ایالات متحده امریکا و کوریای شمالی از زمان جنگ دو کوریا تاکنون تنش وجود داشته، ولی آزمایش‎های هسته‎ای و موشکی اخیر پیون‎یانگ و موضع‎گیری‎های تند واشنگتن در برابر آن، تنش را به مرحله پیچیده‎ای رسانده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا