آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

رحمت‌الله نبیل خواستار تشکیل حکومت مصالحه ملی شد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید طرحی ارائه می‌دهد که شاه کلید حل بحران در کشور است و بر بنیاد آن حکومت مصالحه ملی با اشتراک حکومت، طالبان و سیاسیون شکل خواهد گرفت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید طرحی ارائه می‌دهد که شاه کلید حل بحران در کشور است و بر بنیاد آن حکومت مصالحه ملی با اشتراک حکومت، طالبان و سیاسیون شکل خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری دید، رحمت‌الله نبیل از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، امروز پنجشنبه(۱۴قوس) در کابل گفت که اگر خواست انتخاباتی تیم او جدی گرفته نشود، طرحی ارائه خواهد داد که به گفته او شاه کلید حل بحران افغانستان است.
طرح آقای نبیل مبتنی است بر ایجاد حکومت مصالحه ملی با اشتراک سیاسیون، طالبان و حکومت که از آن ملل متحد نظارت خواهد کرد.
آقای نبیل افزود که خواست تیم انتخاباتی او جدا شدن آرای پاک از ناپاک است و این خواست باید جدی گرفته شود.
مشکل انتخابات
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری مشکل انتخابات را سیاسی دانسته و تصریح کرد که یک طرف می‌خواهد با «تقلب» آرای ناپاک را وارد سیستم بسازد.
نبیل بر تیم انتخاباتی «دولت ساز» تاخته و گفت که این تیم در تلاش است که به خاطر منافع خود روند صلح را در انحصار داشته باشد، تقلب را به کرسی بنشاند و دیگران را از آمدن امارت اسلامی بترساند در حالی که رای پاک آنان به ۵۰۰ هزار نیز نمی‌رسد، ولی خود را تیکه دار جمهوریت می‌دانند.
به باور نبیل، اخلاق سیاسی در جامعه زیر پا شده و تلاش می‌شود که مردم افغانستان در مسئله انتخابات به جان هم افتند. تهدید و تطمیع همه روزه جریان دارد.
او حکومت را به افزودن فساد در ادارات متهم می‌کند: اگر همین اکنون در ادارات دولتی سر بزنید هیچ کاری نیست جز تعفن فساد. تعفن فساد هر روز از یک اداره بلند می‌شود.
مسئله داعش
رحمت‌الله نبیل مسئله داعش را خیلی خطرناک عنوان کرده و تاکید کرد، به رغم این که گفته می‌شود داعش در افغانستان شکست خورده ولی این طور نیست و این گروه همه روزه خطرناکتر می‌شود.
او گفت: تمایل حزب تحریر به داعش هر روز بیشتر می‌شود. این گروه در شمال کشور لانه سازی دارد و تمام این بُن‌بست را یک تیم خاص به وجود آورده است. این بازی برای افغانستان خیلی خطرناک است.
روند صلح
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به روند صلح نیز اشاره کرده و از تمام طرف‌ها خواست که برای تامین صلح پایدار باید قربانی بدهند. او از داکتر عبدالله، تیم دولت ساز و گروه طالبان خواست که برای تامین صلح در کشور از بعضی خواسته‌های بگذرند.
او برای برون رفت از بحران کنونی در روند صلح و انتخابات خواستار حکومت مصالحه ملی شده و گفت که در راس آن باید کسی قرار بگیرد که نه در دهه هفتاد در حکومت بوده و نه در ۱۸ سال اخیر ریاست یا وزارت کرده باشد.
نبیل به طالبان توصیه کرد که در فکر داخل شدن فاتحانه به کابل نباشند چون چنین چیزی ممکن نیست و مردم اجازه نمی‌دهند که دوباره امارت اسلامی حاکم شود.
نبیل خواستار میان‌افغانی شدن روند صلح شده و می‌گوید که اکنون روند صلح کشور در انحصار طالبان- امریکا و پاکستان است و باید از چنگ پاکستان بیرون کشیده شود. او اما تاکید کرد که باید چارچوب جمهوریت حفظ شود.
آقای نبیل به دخالت کشورهای خارجی نیز به روند صلح، روند انتخابات و فضای سیاسی کشور اشاره کرده و از آنان خواست که دست کم منافع ملی کشور ما را در نظر داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا