آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

نتایج ابتدایی اعلام شود؛ تأخیر بحران‌آفرین است

در شرایط کنونی تأخیر در اعلام نتایج خواه به‌خاطر شفافیت، به نفع کشور نیست و بحران بی‌اعتمادی را افزایش می‌دهد و این به‌معنی تیشه‌زدن به ریشه نظام و دموکراسی نوپای افغانستان خواهد بود.

اگر سیری به برگزاری انتخابات داشته باشیم، چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری دو دهه نوین به‌تاریخ ۶ میزان در سراسر کشور برگزار شد. این روند اما در یک فضای بی‌اعتمادی و با حضور کمرنگ شهروندان همراه بود که نواقصی را به رخ کشید. با این حال اما در دو دهه اخیر یکی از جمع‌و‌جور‌ترین پروسه‌های دموکراتیک در افغانستان بود که در همان روزهای نخسین کمیسیون مستقل انتخابات به‌خوبی توانست وضعیت را مهار و روند را مدیریت نماید.
این روند با وجود نارسایی‌ها و مشکلات اما، با نظارت نهادهای ناظر ملی و بین‌المللی، سفارت‌خانه‌های کشورهای مختلف و نامزدان ریاست جمهوری به‌پیش رفت و با گذشت هر روز خوشبینی‌ها نسبت به این روند بیشتر و بهتر می‌گردید.
پس از اما و اگر‌ها در مورد نوعیت برگزاری انتخابات و ادعاهای تقلب، کمیسیون مستقل انتخابات روند بازشماری آرا را در ولایات آغاز کرد و اما این اقدام با اعتراضات گسترده نامزدان مواجه گردید که در نتیجه روز گذشته کمیسیون روند بازشماری و تفتیش آرا را متوقف نمود. کمیسیون انتخابات تأکید می‌کند که هدف از این کار رسیدگی به نگرانی‌ها و اعتراضات آن دسته‌های انتخاباتی و احزاب سیاسی است که با بازشماری و تفتیش آرا مخالفت کرده‌اند.
امروز پنجشنبه ۲۳ ماه عقرب، روزیست که کمیسیون مستقل انتخابات باید نتایج ابتدایی را اعلام کند. با توجه بر این که نامزدان انتخابات به بازشماری آرا مخالفت کردند و مواردی چون تقلب و بحرانی شدن انتخابات را پیش کشیدند، نیاز است که کمیسیون مستقل انتخابات شجاعت به‌خرج دهد و نتیجه ابتدایی را اعلام کند.
تأخیر بیشتر بی‌اعتمادی بیشتر را به‌وجود می‌آورد. در حالیکه در انتخابات‌های گذشته شهروندان افغانستان نسبت به این پروسه بی‌اعتماد شده و آسیب‌های جدی را متحمل شده‌اند، در شرایط کنونی تأخیر در اعلام نتایج خواه به‌خاطر شفافیت، به نفع کشور نیست و بحران بی‌اعتمادی را افزایش می‌دهد و این به‌معنی تیشه‌زدن به ریشه نظام و دموکراسی نوپای افغانستان خواهد بود.
قابل یادآوری است که مسئولان در کمیسیون مستقل انتخابات باید از کشمکش‌های درونی جلوگیری کرده و نگذارند دست‌های پیدا و پنهان، روند انتخابات را خدشه‌دار کرده و به‌وجود آورنده بحران شوند.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا