آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاستصلح

نتایج نهایی انتخابات پس از بررسی کامل تخطی‌ها و تقلبات اعلام شود

تمامی تخلفات مالی و تخطی‌های انتخاباتی به گونه جدی بررسی شود و بعد نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان اعلام شود. کمیسیون‌های انتخاباتی مسئولیت دارند که تخلفات مالی و تخطی‌های انتخاباتی را برای شفافیت سازی و تامین عدالت انتخاباتی بررسی کنند.

انتظار می‌رود کمیسیون‌های انتخاباتی با بررسی تخطی‌ها و تخلفات مالی و انتخاباتی، نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان را اعلام کنند. مهم ترین مرحله کار کمیسیون‌های انتخاباتی اعلام نتایج نهایی است.
پیش از برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان در ۲۸ و ۲۹ میزان، این هشدار بارها داده شده بود که اگر کمیسیون‌های انتخاباتی آرای سیاه و سفید را تفکیک نکنند، نتایج اعلام شده از جانب کمیسیون انتخابات مورد تایید نیست و ممکن است سبب تنش‌های اجتماعی شود.
کمیسیون انتخابات هنوز نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان را همگانی نکرده و روشن هم نیست این اتفاق چه زمانی پیش می‌آید. روی اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی کشور کلی اعتراض وجود دارد؛ اعتراضاتی که بایستی جدی گرفته شود.
انتخابات مجلس نمایندگان از نظر نهادهای ناظر بر روند انتخابات، با پنج هزار مشکل همراه بوده است. رهبری کمیسیون انتخابات نیز پذیرفته است که انتخابات را نتوانسته به درستی مدیریت کند.
در کنار نهادهای ناظر بر انتخابات، ناظرین نامزدان انتخاباتی هم شاکی‌اند و می‌گویند در انتخابات مجلس نمایندگان به قدر کافی تقلب و تخطی صورت گرفته است. روزنامه هشت صبح به تازگی به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد بسیاری از نامزدان انتخابات ۲۸ میزان مرتکب تخلفات انتخاباتی شده‌اند و در پیکارهای انتخاباتی بیشتر از سقف تعین شده از سوی کمیسیون انتخابات هزینه کرده‌اند.
بربنیاد گزارش تازه این روزنامه، بسیاری از نامزدان در مورد میزان مصرف شان در انتخابات به کمیسیون انتخابات اطلاعات ناقص ارایه کرده و در عین حال ۳۴۳ نامزد اصلاً گزارش ارائه نکرده‌اند.
کمیسیون انتخابات می‌گوید که فهرستی از تخلفات مالی و تخطی‌های انتخاباتی را به کمیسیون شکایات انتخاباتی شریک کرده است.
اکنون حرف اساسی این خواهد بود، تمامی تخلفات مالی و تخطی‌های انتخاباتی به گونه جدی بررسی شود و بعد نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان اعلام شود. کمیسیون‌های انتخاباتی مسئولیت دارند که تخلفات مالی و تخطی‌های انتخاباتی را برای شفافیت سازی و تامین عدالت انتخاباتی بررسی کنند.
پرونده انتخابات مجلس نمایندگان بایستی در ۲۹ ماه قوس بسته می‌شد. بربنیاد تقویم انتخاباتی بحث انتخابات مجلس نمایندگان نباید فراتر از ماه قوس طول می‌کشید.
عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی تا همین دم برای مردم، احزاب سیاسی و نامزدان انتخاباتی قناعت بخش نبوده است. نامزدان انتخابات و هواداران آن‌ها مدعی‌اند که کمیسیون انتخاباتی با روند انتخابات و حضور مردم در این روند برخورد سیاسی کرده‌اند.
به باور نویسنده، در صورتی که تخلفات مالی و تخطی‌های انتخاباتی به گونه شفافف بررسی نشود، پس از اعلام نتایج نهایی شاهد یک تنش انتخاباتی خواهیم بود. تنشی که کمیسیون‌های انتخاباتی نمی‌توانند از پس مدیریت آن برآیند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا