آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاستصلح

نتیجه ابتدایی انتخابات فردا اعلام می‌شود؛ قاعده بازی باید پذیرفته شود!

رقابت برد و باخت دارد و بازندگان می‌توانند برای پنج سال دیگر روی برنامه‌ها، نقاط ضعف و نقاط قوت تیم و دسته خویش و مقابل فکر کرده و طرح و پلان تازه بریزند برای رقابت بعدی.

منابعی در کمیسیون انتخابات خبر دادند که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری کشور «احتمالاً» فردا یکشنبه اعلام می‌شود. تاکنون اعلام نتایج ابدایی به دلایل مختلف چند بار به تعویق افتاده است. بار آخر به دلیل اعتراضات دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی بسته ماندن دفاتر کمیسیون انتخابات در هفت ولایت، روند بازشماری آرا مختلف شده و به تبع آن اعلام نتایج نیز برای مدت نامعلوم به تعویق افتاد.
سرانجام دسته داکتر عبدالله عقب نشینی کرده و از هوادارانش خواست که به کارمندان کمیسیون در ولایات مد نظر اجازه دهند که روند بازشماری آرا را ادامه دهند.
اکنون به نظر می‌رسد کمیسیون آماده اعلام نتایج است و احتمال آن می‌رود که نتایج ابتدایی فردا اعلام شود.
تاکنون نتایج انتخابات به اندازه کافی به عقب افتاده و اگر شرکای انتخاباتی همکاری نکنند و بار دیگر به عقب افتد، باید فاتحه نظام جمهوری، دستاوردهای نزدیک به دو دهه اخیر، قانون اساسی و دموکراسی را خواند. اگر فردا نتیجه ابتدایی انتخابات اعلام نشود، بدون شک برخی طرف‌های خارجی علاقمند هستند که نتیجه معلوم نشود و با رویکار آمدن حکومتی موقت، «گریز» آبرومندانه از این کشور داشته باشند.
انتخابات یک قرارداد اجتماعی است که سه طرف دارد، کمیسیون انتخابات مسئولیت برگزاری آن را دارد. مردم مسئولیت دارند که رای بدهند و رقابت کنندگان ملزم به پذیرش آنچه هستند که به اصطلاح از دیگ به کاسه بر می‌آید.
اکنون مردم مسئولیت خویش را ادا کرده‌اند، کمیسیون نیز کار خودش را کرده و اکنون مسئولیت رقابت کنندگان است که به آنچه خود بنیاد گذاشته‌اند احترام گذاشته و نتیجه را هرچه بود، بپذیرند.
به «گروگان» گرفتن روند انتخابات تاکنون مشکلات زیادی را برای کشور خلق کرده است. کار و بار مردم خوابیده، اقتصاد در حالت رکود است، پایه‌های مشروعیت نظام متزلزل شده و مخالفان مسلح از این وضعیت خیلی به سود خویش تبلیغات کردند.
اکنون اگر رقبای انتخاباتی و دسته‌های متفاوت به دموکراسی و رقابت دموکراتیک باور دارند، باید نتیجه انتخابات را هرچه بود بپذیرند و دنبال بهانه‌های «واهی» نباشند.
رقابت برد و باخت دارد و بازندگان می‌توانند برای پنج سال دیگر روی برنامه‌ها، نقاط ضعف و نقاط قوت تیم و دسته خویش و مقابل فکر کرده و طرح و پلان تازه بریزند برای رقابت بعدی.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا