آخرین اخباراجتماعافغانستان

نخستین برف پاییزی بر کابل بارید

شکوهمند- خبرگزاری دید
نخستین برف پاییزی امروز شنبه(۲۴ عقرب) بر کابل بارید. برف در کابل هرچند آلودگی هوا را پاک می‌کند و برای کشاورزی اهمیت ویژه دارد، اما از سوی دیگر مشکلات مردم را نیز افزایش می‌دهد. گرم کردن خانه‌ها، بلند رفتن بهای مواد سوختی و آب گرفتگی معابر از مشکلات هرساله باشندگان کابل است.
کابل کلان‌شهری با جمعیت انبوه، ساختمان‌های غیر معیاری، جاده‌های بدون اسفالت، ترانسپورت مفلوج، نبود سیستم فاضلاب شهری، نبود برق کافی و باشندگان اکثراً فقیر است.

با فرارسیدن فصل سرما، در کنار دیگر مشکلات در کابل، آلودگی هوا نیز افزوده می‌شود و همه ساله ده‌ها نفر در اثر بیماری‌های طرق تنفسی روانه شفاخانه و گاه دیار باقی می‌شود.
هوای کابل در فصل سرما به شدت آلوده شده و ذرات معلق در هوای آن حتا با چشم غیر مسلح نیز دیده می‌شود. چنانچه شام‌ها در جاده‌های کابل قدم بزنید، نمی‌توانید فاصله چند متری را تشخیص بدهید.
هرچند دولت در هفته‌های اخیر برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی هوا در کابل روی دست گرفته، اما به نظر می‌رسد که این برنامه‌ها کارایی نداشته و همچنان هوا آلوده بماند.

عمده ترین عامل آلودگی هوای کابل در فصل سرما، استفاده از مواد سوختی دودزا و بی‌کیفیت در گرم کردن خانه‌ها، مراکز تجاری، بلاک‌های رهایشی، حمام‌ها و دکان‌ها است. با آن که دولت برای بلندمنزل‌های دستور داده که فیلتر نصب کنند، اما صدها خانه در کابل از موادی برای سوخت استفاده می‌کنند که حتا فیلتر نیز جلو آن را گرفته نمی‌تواند.
تایر کهنه، پلاستیک، قیر، زغال سنگ، کفش کهنه و چوب از مواد سوختی باشندگان کابل در فصل سرما است که به دلیل ارزان بودن به دشت بی‌کیفیت بوده و سبب آلوده شدن هوا می‌شود.
با این همه، بارش برف در کابل همواره یک نعمت شمرده شده و در افزایش حاصل دهی مزارع در بهار و تابستان مهم است.

از قدیم گفته‌اند که «کابل بی‌زر باشد ولی بی برف نی»، این مقوله می‌رساند که بارندگی در این شهر نعمت طبیعی عظیمی است که باید در خدمت باشندگان آن مهار شود.
با آنکه هنوز دولت نتوانسته راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از آلوده شدن هوا در فصل سرد روی دست بگیرد، ولی انتظار می‌رود که در زمستان پیش رو تدابیر بیشتری اتخاذ شود. اگر دولت بتواند در زمستان قیمت گاز و زغال سنگ را کنترول کند، تا جایی می‌توان از آلوده شدن محیط زیست و هوای کابل جلوگیری کرد.
توزیع منظم برق شهری، کنترول بهای گاز مایع، نصب اجباری فیلتر دود در بلندمنزل‌ها و حمام‌ها، منع استفاده از جنراتورهای کهنه، جلوگیری از تردد موترهای فرسوده در شهر و ترغیب مردم به استفاده از زغال سنگ تصفیه شده، می‌تواند راهکار مناسب، ولی موقتی کاهش آلودگی هوای کابل در زمستان باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا