آخرین اخباراجتماعافغانستانصحت

وزارت صحت:

نزدیک به ۱۰هزار تن بر اثر ابتلا به توبرکلوز در سال گذشته جان باخته‌ است

مقامات صحت عامه می‌گویند که در سال گذشته خورشیدی نزدیک به ۱۰ هزار تن در اثر ابتلا به بیماری توبرکلوز در کشور جان باخته است. این وزارت با شعار «زمان در گذر است، بیایید به هر مریض توبرکلوز رسیده‌گی نماییم» بر مبارزه با توبرکلوز تاکید می‌کند.


به گزارش خبرگزاری دید، وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه اعلام کرد که در جریان سال گذشته نُه هزار و ۸۰۰ تن بر اثر ابتلا به بیماری توبرکلوز در کشور جان باخته‌اند.
سرپرست وزارت صحت عامه هم‌چنان گفت که با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در کشور، حدود ۵۰ هزار نفر از مجموع ۷۳ هزار بیمار توبرکلوز شناسایی شده‌اند و تحت درمان قرار گرفته‌اند.
مجروح توبرکلوز را یکی از ۱۰ عامل عمده بیماری‌های کشنده در جهان توصیف کرد.
او گفت که هدف تجلیل از روز جهانی مبارزه با توبرکلوز تجدید تعهد به خاطر محو این بیماری در کشور و هم‌چنان تقدیر از کارکردها و تلاش‌های کارمندان صحی و شرکای بین‌المللی افغانستان است که در این راستا همکاری کرده‌اند.
سرپست وزارت صحت عامه توضیح داد که این وزارت در امر مبارزه با توبرکلوز دستاوردهایی نیز داشته است. او از توسعه مراکز صحی، توسعه روش‌های تشخیص و استفاده از تکنولوژی «جن اکسپرت» برای شناسایی بیماران توبرکلوز و ویروس کرونا به عنوان بخشی از این دستاوردها یاد کرد.
در روز جهانی مبارزه با توبرکلوز وحید مجروح با راس ویلسون، کاردار سفارت امریکا در کابل تفاهم‌نامه همکاری در بخش مبارزه با توبرکلوز امضا کرد.
ویلسون در این نشست از ادامه همکاری‌های کشورش با سکتور صحت افغانستان اطمینان داده و گفته است که ایالات متحده امریکا متعهد است تا برنامه ملی محو توبرکلوز را برای پنج سال آینده همکاری مالی و فنی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا