آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

نشست قطر؛ تاکید بر قطع فوری جنگ و تسریع روند صلح

خبرگزاری دید: اشتراک کنندگان نشست قطر با نشر اعلامیه‌ای در پیوند به بحران افغانستان، روی تسریع روند صلح، انجام مذاکرات در باره پیشنهادات دولت و طالبان و قطع فوری جنگ و خشونت‌ها تاکید کرده‌اند.


وزارت امور خارجه قطر روز پنج‌شنبه (۲۱ اسد) با نشر بیانیه‌ای اعلام کرده که در پایان نشست کشورهای جهان و منطقه در مورد افغانستان اشتراک‌کننده‌گان از طرف‌های درگیر جنگ خواسته‌اند تا برای اعتمادسازی و تسریع تلاش‌های صلح و آتش‌بس همه‌جانبه هرچه زودتر گام بردارند.
نمایندگان ویژه کشورهای امریکا، چین، ازبیکستان، پاکستان، بریتانیا، قطر، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در ۱۰ اگست با نمایندگان دولت افغانستان و طالبان درباره مشارکت جامعه بین‌المللی برای موفقیت روند صلح در دوحه دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. نمایندگان آلمان، ناروی، تاجیکستان، هند، ترکیه و ترکمنستان نیز در ۱۲ اگست در نشستی شرکت کرده‌اند.
نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده از گروه طالبان و حکومت افغانستان خواسته‌اند که خشونت‌ها را پایان دهند و در داخل شهرها جنگ نکنند.
طبق اعلام وزارت امور خارجه قطر، اعضای نشست بین‌المللی در باره افغانستان که در دوحه برگزار شد، تأکید کرده‌اند که هیچ دولتی را که در افغانستان با استفاده از نیروی نظامی تحمیل شود، به رسمیت نمی‌شناسند.
در اعلامیه ۹ ماده‌ای نشست قطر هم‌چنان برای دست‌یابی به راه حل سیاسی روی حکومت فراگیر، احترام به حقوق بشر از جمله حقوق زنان و اقلیت‌ها، استفاده نشدن خاک افغانستان علیه امنیت دیگر کشورها و احترام به حقوق بین‌الملل از جمله حقوق بشردوستانه بین‌المللی تأکید شده است.
شرکت کنندگان این نشست با ابراز نگرانی از ادامه خشونت‌ها، تلفات غیرنظامیان، کشتار غیرقانونی، نقض حقوق بشر، حملات زمینی و هوایی بر مراکز شهرها، تخریب زیرساخت‌ها، گفته‌اند که تداوم درگیری، تلاش‌های صلح را بی‌نتیجه می‌کند.
گفتنی است که در هفته گذشته قطر میزبان دو نشست بین‌المللی در پیوند به روند صلح افغانستان بود و قرار است یک نشست دیگر در هفته جدید برگزار شود. تاکنون اما تمام این نشست ها به نتایج ملموس در افغانستان منجر نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا