آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نشست مسكو؛ اقلیت طالب و اكثریت افغانستان

دیده می‌شود كه برخی‌ها تلاش دارند در مواجهه با طالبان ذهنیت درماندگی را در جامعه تزریق كنند. این در حالی است كه اگر نیک بنگریم در نشست مسكو، صدای طالبان در اقلیت بود و اكثریت اشتراک كنندگان از دستاوردهای ١٨ سال اخیر دفاع كردند

امروز نخستین روز برگزاری نشست مسكو بود كه در آن رهبران احزاب سیاسی با طالبان گفت‌وگو كردند.

اگر چه سران حكومت وحدت ملی در كابل عصبانی هستند كه چرا این گفت‌وگو اتفاق افتاد، اما بیایید بپذیریم كه چاره‌ای جز گذار از «گلوله» به «گپ» نداریم.

درست است كه در مسیر گذار هر كس كوشش می‌كند در اول نظریات تند و افراطی خود را مطرح كند، مثلی كه امروز نمایندگان طالبان همه چیز را طرد و نفی می‌كردند. اما در پایان خواهند آموخت كه از اختلاف نظرهای شان بكاهند، مواضع خود را تعدیل كنند و به راه میانه دست یابند.

این كه تعدادی در نشست مسكو فقط حرف نمایندگان طالبان را جدی می‌گیرند، برای من قابل فهم نیست. این نشان‌دهنده شكست ذهنی ما در برابر تبلیغات طالبان است. دیده می‌شود كه برخی‌ها تلاش دارند در مواجهه با طالبان ذهنیت درماندگی را در جامعه تزریق كنند. این در حالی است كه اگر نیک بنگریم در نشست مسكو، صدای طالبان در اقلیت بود و اكثریت اشتراك كنندگان از دستاوردهای ١٨ سال اخیر دفاع كردند.

من مطمئن هستم این اكثریت در نشست‌های بعدی نیز از افغانستان، دستاوردها و منافع ملی دفاع خواهد نمود و در پایان طالبان هستند كه ناگزیر خواهند شد به صدای اكثریت تن بدهند و سر تسلیم فرو كنند.

خوشبینی ما را از دست ندهیم. تصاویر، واقعیت‌ها را خلق می‌كند. تصاویر خوب برای آینده این سرزمین در ذهن تان ترسیم كنید، تا با یک آینده خوب مواجه شوید.

هر نوع تبلیغ بدبینی، جز تقویت طالبان سودی دیگری ندارد.

نویسنده

عبدالشهید ثاقب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا