آخرین اخبارافغانستانسیاست

نشست مسکو؛ تاکید روسیه، ایران و چین بر همکاری با طا-لبان

روسیه، چین و ایران ضمن فراخواندن طا-لبان به اتخاذ سیاست‌های معتدل و میانه، خواستار همکاری با دولت موقت آنان در افغانستان شدند. گفته شده که این خواست به بهانه «تقویت ثبات در منطقه» مطرح شده است.

به نقل از یورونیوز، سه کشور یاد شده در بیانیه مشترکی که پس از اتمام مذاکرات روز چهارشنبه با نمایندگان طا-لبان در مسکو منتشر شد، ضمن ابراز نگرانی از فعالیت سازمان‌های تروریستی در خاک افغانستان بر خواست خود مبنی بر تقویت امنیت و ثبات در این کشور به منطور کمک به ثبات منطقه تاکید کردند.
هیئتی به نمایندگی از طا-لبان برای نخسیتن بار پس از روی کار آمدن این گروه اسلام‌گرا در افغانستان به مسکو آمده بود تا در مذاکراتی بین المللی شرکت کند.
در این مذاکرات در مجموع نمایندگانی از ۱۰ کشور از جمله روسیه، چین، ایران، پاکستان، هند به همراه پنج جمهوری سابق آسیای مرکزی حضور داشتند.
ایالات متحده امریکا که طی بیست سال گذشته از بازیگران اصلی در تحولات داخلی افغانستان به شمار می‌رفت در مذاکرات مسکو حضور نداشت.
کشورهای شرکت کننده در این نشست با انتشار بیانیه‌ای مشترک به اتفاق از طا-لبان خواستند چه در داخل و چه درسطح بین‌‌الملل سیاست‌های میانه‌روانه و معتدلی را در دستور کار خود قرار دهند.
کشورهای شرکت کننده در مذاکرات مسکو به موجب آنچه در بیانیه آمده از حاکمان جدید کابل خواستند که «در قبال همسایگان افغانستان سیاست‌های دوستانه‌‌ای را به کار ببندند و به اهداف مشترک آنها برای برقراری صلح پایدار، امنیت و رفاهِ بلند مدت» بپیوندند.
ده کشور یاد شده همچنین از طا-لبان خواستند که به «حقوق گروه‌های قومی، زنان و کودکان» احترام بگذارند و ضامن رعایت این حقوق باشند.
شرکت کنندگان در نشست مسکو همچنین خواستار عملی شدن یک «ابتکار جمعی» برای سازماندهی و برپایی یک کنفرانس بین‌المللی با مشارکت سازمان ملل متحد جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی برای افغانستان شدند.
در بیانیه مشترک کشورهای مذاکره کننده با نمایندگان طا-لبان ضمن کنایه‌ای تلویحی به نیروهای امریکایی و مقامات سیاسی در این کشور تاکید شده است که «بازیگران اصلی مناقشه بیست سال گذشته درافغانستان بایست بار بازسازی اقتصادی و توسعه در این کشور را به دوش بکشند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا