آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نشست مسکو در سایه تضاد میان غلجایی‌ها و درانی‌ها

حالا که جناب آقای حامد کرزی رییس جمهور قبلی افغانستان هیئت افغانی را در مسکو رهبری می‌کند، یکبار دیگر تضادهای تاریخی بین اقوام درانی که آقای کرزی به این قوم منسوب است و غلجایی‌ها که آقای اشرف غنی به آن مربوط است شعله‌ور خواهد شد.

یک تعداد از دوستان برایم می‌گویند زیاد نوشته می‌کنید. یا اینطور بنویس یا این‌طور ننویس. دوستان گرامی نوشتن زیاد یا کم مربوط به من است، علاقه دارید بخوانید در غیر آن خود را زحمت ندهید. حالا در مورد اجلاس مسکو شما آگاهی دارید به تعداد اضافه‌تر از ۵۰ نفر از شخصیت‌های مطرح اپوزیسیونی دولت، یک تعداد احزاب بخاطر مصالحه و مذاکره عازم مسکو شده‌اند طالبان نیز برای شرکت در نشست مسکو در خصوص صلح و مذاکره در افغانستان اعلام آمادگی کرده‌اند.
گفته می‌شود که هر دو طرف در نشست مسکو برای صلح افغانستان ديدگاه خود را برای پايان جنگ و تامين امنيت اعلام می‌کنند.
مقامات امریکایی و جناب داکتر غنی و همکارانش با این نشست مخالفند، گرچه زمانی آقای غنی گفته بود که به خاطر صلح آماده هر نوع قربانی است. حالا ورق دیگری می‌خواند. از سوی دیگر تردیدی وجود ندارد که این نشست صورت می‌گیرد و نتایج همه جانبه‌ای که بتواند روزنه برای صلح دایمی باشد در حال حاضر به دست نخواهد آمد. از طرف دیگر باور دارم همزمان با آغاز کنفرانس مسکو آقای اشرف غنی در کابل با حضور رسانه‌ها نظریات و دیدگاه‌های خود را که چرا با این مصالحه و نشست مسکو و صحبت‌های آقای خلیلزاد با طالبان در مخالفت است با مردم شریک خواهد ساخت مشکل اصلی تنها مخالفت رییس جمهور با این شیوه مذاکره و مصالحه نیست، مخالفت‌ها و تضادهای دیگری چه داخلی و خارجی وجود دارد که با گذشت هر روز مردم ما را زمین‌گیر می‌سازد .
۱- تضاد و تقابل بین امریکا، روسیه، پاکستان، ایران، سعودی، قطر، هندوستان و یک تعداد کشورهای دیگر به خاطر سرنوشت افغانستان.
۲- تضاد و تقابل شدید بین رییس جمهور آقای غنی و اپوزیسیون سیاسی احزاب و شخصیت‌های مطرح کشور در پروسه جنگ و صلح.
۳- وابستگی افغانستان از نگاه نظامی اقتصادی و امنیتی با امریکا و تضاد دیدگاه نماینده امریکا آقای خلیلزاد با آقای اشرف غنی در سرنوشت آینده ماموریت امریکا و کمک‌های آن در این کشور.
۴- موجودیت تضادهای قومی، زبانی، مذهبی و تنظیمی که با گذشت هر روز بر درد و رنج مردم ما افزوده می‌شود و سیاسیون، خائنانه از این تضادها به نفع خود استفاده می‌کنند.
۵- حرف آخر، حالا که جناب آقای حامد کرزی رییس جمهور قبلی افغانستان هیئت افغانی را در مسکو رهبری می‌کند، یکبار دیگر تضادهای تاریخی بین اقوام درانی که آقای کرزی به این قوم منسوب است و غلجایی‌ها که آقای اشرف غنی به آن مربوط است شعله‌ور خواهد شد.

نویسنده

احمد سعیدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا