آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

نشست مشورتی تیم مذاکره‌کننده دولت با اقشار مختلف ولایت بلخ

به سلسله‌نشست‌های مشورتی هیئت مذاکره‌کننده دولت با اقشار مختلف جامعه، امروز نشستی میان اعضای هیئت مذاکره‌کننده با اقشار مختلف شهروندان ولایت بلخ از سوی وزارت دولت در امور صلح تدویر شد.


به گزارش خبرگزاری دید، وزارت دولت در امور صلح امروز دوشنبه(۱۲ عقرب) در بیانیه‌ای گفت که هیئت مذاکره کننده دولت با اقشار مختلف ولایت بلخ و با حضور مقامات شورای عالی مصالحۀ ملی و وزارت دولت در امور صلح از طریق ویدئو کنفرانس برگزار گردید.
محمد فرهاد عظیمی والی بلخ در آغاز نشست گفت که مردم افغانستان در مرحله حساسی قرار دارند و تنها راه حل، صلح است.
وی گفت صلح بدون قید و شرط برای مردم افغانستان قابل قبول نیست و قید و شرطی که مردم مطرح کرده‌اند، آتش‌بس و حفظ دستاوردهای بیست‌ساله، دفاع و پاسداری از حقوق قربانیان جنگ و حفظ حقوق مسلم قوای مسلح افغانستان است.
وی تأکید کرد که در صورت عدم توجه به این شروط، گذشته تکرار خواهد شد.
سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح و عضو هیئت مذاکره‌کننده در این نشست گفت که وزارت دولت در امور صلح بستر وصل تمام اقشار مختلف در جامعه با ساختارهای فعال در عرصه صلح است.
مولوی عطاءالرحمن سلیم، معاون شورای عالی مصالحه ملی نیز گفت که متصدیان امور و در مجموع نظام جمهوری اسلامی افغانستان باید بتوانند از فرصتی که اکنون برای حل بحران فراهم شده است، استفاده اعظمی را ببرند.
محمد افضل حدید رییس شورای ولایتی بلخ خواهان شریک ساختن اطلاعات مذاکرات با مردم شد و تأکید کرد که حکومت و اعضای هیئت مذاکره‌کننده، پشتیبانی مردم را در روند صلح به همراه دارند و در جریان مذاکرات باید دستاوردهای سالیان پسین مردم افغانستان حفظ شود.
وی صلح را نیاز مهم مردم خواند، اما بر انعطاف‌پذیری و صبر در پیشبرد این روند تأکید نمود.
خالد نور، عضو دیگر هیئت مذاکره‌کننده نیز در این نشست، معلوماتی در مورد پیشرفت‌های اخیر در مذاکرات صلح ارائه کرد.
وی گفت که هیئت مذاکره‌کننده مسئولانه برخورد کرده و تلاش شده است تا مذاکرات از طرف هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی قطع نشود؛ اما در عین حال اعضای هیئت بر حفاظت از دستاوردها و ارزش‌های مردم ایستادگی دارند و به همین دلیل مذاکرات زمانگیر می‌گردد.
جنرال ایوب انصاری، عضو دیگر هیئت مذاکره‌کننده گفت که ما با جدیت وارد مذاکره شده‌ایم و روی طرزالعمل جلسات به خاطر حساسیت آن توجه داشته‌ایم.
گفتنی است که ۴۸ تن از اقشار گوناگون بلخ از جمله شورای ولایتی، علما، استادان دانشگاه، متنفذین، نمایندگان نهادهای جامعه مدنی، فعالین آزادی بیان، مدافعین حقوق زنان، فعالین عرصه صلح و محصلین اشتراک نموده بودند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا