آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرروند صلح

نشست مشورتی تیم مذاکره‌کننده دولت و قربانیان ملکی جنگ برگزار شد

افغانستان / آخرین خبر / روند صلح / حقوق بشر / سلاید
نشست مشورتی هیئت مذاکره‌کننده دولت با حضور اسدالله سعادتی معاون شورای عالی مصالحه ملی، از سوی وزارت دولت در امور صلح برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دید، وزارت دولت در امور صلح در بیانیه‌ای به تازگی می‌گوید که در این نشست، محمد معصوم استانکزی رییس هیئت مذاکره‌کننده، سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح و مولوی عطاءالله لودین، حبیبه سرابی، فوزیه کوفی، باتور دوستم و شریفه زرمتی وردک از اعضای هیئت مذاکره‌کننده، مقامات نهادهای حکومتی و ۴۹ تن به نمایندگی از قربانیان ملکی جنگ اشتراک نمودند.
داکتر عالمه، معین امور حقوق بشر و جامعه مدنی وزارت دولت در امور صلح، در معرفی برنامه گفت که این نشست به سلسله‌نشست‌های هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان با اقشار بیست و دو گانه که در لویه‌جرگه مشورتی صلح شرکت داشته‌اند، راه‌اندازی شده است.
محمد معصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره‌کننده در این نشست گفت: «دیدگاه هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان این است که به خاطر صلح عادلانه که همه از آن مستفید شوند، باید به همه قربانیان جنگ عمیقاً رسیدگی صورت گیرد».

وی با تأکید بر اهمیت نقش قربانیان جنگ در روند صلح افزود: «نظریات قربانیان جنگ به ما کمک خواهد کرد که در مذاکرات با جانب مقابل، بتوانیم از طریق شامل شدن نظریات‌شان در طرح و پلان‌گذاری، نقش مرکزی را به آنان در جهت رسیدگی به حقوق‌شان بدهیم.
در این نشست، قربانیان جنگ، سخنان، سؤالات و خواسته‌های‌شان را با هیئت مذاکره‌کننده شریک کردند.
هما عزیزی یکی از قربانیان جنگ گفت که صلح می‌تواند در زندگی ما تغییر بیاورد و جنگ ما را بیشتر متضرر می‌سازد. وی خواهان توقف جنگ و حضور قربانیان جنگ در روند صلح شد.
نداءالحق شملزی رییس شورای وارثان شهدا نیز گفت که خواست قربانیان جنگ از هیئت مذاکره‌کننده این است که روی صلح کار کنند و از طالبان خواست تا منافع‌شان را در صلح جستجو کنند.
در این نشست که از سوی وزارت دولت در امور صلح دایر شد، نمایندگان شورای وارثان شهدا، مؤسسه صلح و آزادی برای زنان افغانستان، مرکز اجتماعی معلولین و حمایت از قربانیان جنگ، گروه هماهنگی عدالت انتقالی، شورای سرتاسری معلولین، مؤسسه حقوق بشر و دموکراسی، شورای معلولین، مؤسسه همبستگی زنان برای عدالت، گروه زنان هلمند «برپاکننده خیمه صلح» و شماری از قربانیان ملکی جنگ از جمله رویدادهای شفاخانه صدبستر دشت برچی و مرکز آموزشی موعود اشتراک نموده بودند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا