آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

نقش عربستان سعودی در معادله جنگ و صلح افغانستان

عربستان سعودی موافقت‌نامه‌های دفاعی و توسعوی قابل توجهی را با دولت افغانستان امضا کرده‌ است، در حالی که مردم افغانستان می‌گویند شیوخ عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، مخفیانه میلیاردها دالر پول را به سازمان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها می‌پردازند تا آینده نسل بعدی این کشور را شکل دهند.

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
از زمان شروع جنگ امریکا در افغانستان، ۱۵۰ هزار تن جان باخت و نیم‌ تریلیون دالر هزینه برداشت، اکنون ایالات متحده سعی در خارج نمودن خود از این کشور دارد. مردم افغانستان تنها گذاشته می‌شود تا خود بجنگند.
با توجه به خطری که متوجه آینده افغانستان است، رهبران این کشور تقاضای خود را با قدرتی که ممکن نقش حیاتی در دموکراسی و تعامل با طالبان داشته باشد، تجدید نمود. اما این قدرت ایالات متحده نیست؛ عربستان سعودی است.
عربستان سعودی از این لحاظ موقعیت بی‌نظیری در جنگ افغانستان دارد که در هر دو جناح حکومت و طالبان قرار دارد.
عربستان سعودی، متحد دیرینه پاکستان از موضع پاکستان نسبت به طالبان حمایت کرد. طی سال‌ها، شیوخ و خیرخواهان ثروتمند سعودی با تأمین مالی شورشیان، آتش جنگ را شعله‌ور نگاه داشتند.
مدتی است که عربستان سعودی از ماموریت امریکایی‌ها و حکومت افغانستان حمایت کرده و حتی به نمایندگی از آن‌ها مخفیانه برای صلح تلاش کرده است.
وزیر مالیه سابق گروه طالبان در مصاحبه با نیویارک تایمز، چگونگی سفر به عربستان سعودی را برای جلب کمک مالی شرح می‌دهد، در حالی که ظاهراً‌ به زیارت رفته است.
ولی نصر مشاور سابق وزارت خارجه امریکا می‌گوید، به طالبان همچنان اجازه داده شده تا با با تحت فشار قرار دادن پشتون‌ها در عربستان و تهدید خانواده‌های شان در افغانستان، از آن‌ها مالیات بگیرند.
تحلیلگران و مقامات می‌گویند، بازی با چندین طرف معادله جئوپولیتیک، راهی است که سعودی‌ها منافع استراتژیک خود را بیشتر تامین کنند.
اما این کشور همچنان دموکراسی نوپایی را که از سوی ایالات متحده طی ۱۵ سال در افغانستان به وجود آمده، تضعیف کرده است.
مقامات افغانستان می‌گویند که طالبان با حدود ۴۰ هزار مبارز در ۸ ولایت، یک حمله هماهنگ را آغاز کرده‌اند – فشار مالی که توسط منابع خارجی با هزینه ۱ میلیارد دالر تأمین می‌شود.
در عین زمان، عربستان سعودی موافقت‌نامه‌های دفاعی و توسعوی قابل توجهی را با دولت افغانستان امضا کرده‌ است، در حالی که مردم افغانستان می‌گویند شیوخ عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، مخفیانه میلیاردها دالر پول را به سازمان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها می‌پردازند تا آینده نسل بعدی این کشور را شکل دهند.
رییس جمهور اشرف غنی، پس از انتخابات ۲۰۱۴، عربستان را برای اولین سفر رسمی خود انتخاب کرد. سپس پنج ماه بعد، در سفر دوم و ملاقات با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، آقای غنی وعده حمایت افغانستان از ایتلاف نظامی عربستان سعودی را در یمن داد.
در عوض، آقای غنی از حاکمان عربستان سعودی خواست تا کانال‌های مالی شیوخ ثروتمند آن کشور به طالبان را قطع و این گروه را به گفت‌وگو تشویق کند.

نویسنده

کارلوتا گال

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا