آخرین اخباراسلایدشوتحلیلجهان

نقش مرجعیت دینی و بسیج ملی در شکست داعش در عراق


عراق فتح آخرین سنگرهای داعش را در این کشور اعلام نمود و با قدرت و اقتدار تمام ولایت موصل را پس از ولایت‌های دیالمه، انبار و فلوجه، از وجود نیروهای داعش پاکسازی کرد.
این سوال مطرح می‌شود که چه عواملی در پیروزی عراق بر داعش نقش داشته است؟ آیا در میان این عوامل چیزی وجود دارد که در پیروزی افغانستان علیه تروریزم قابل تعمیم بوده و به عنوان یک تجربه انسانی مشابه قابل استفاده باشد؟
دو عامل عمده در پیروزی عراق بر دشمن نقش اساسی داشت که می‌تواند در افغانستان مفید و قابل تکرار باشد.
اول مرجعیت دینی، دوم بسیج مردمی که در یک ارتباط ناگسستنی با یکدیگر پیروزی عراق را به ارمغان آوردند. نقش اساسی مرجعیت دینی در دفاع از عراق، بسیج مردمی و اتحاد ملی این کشور به هیج وجه نمی‌توان نادیده گرفت.
امریکا می‌خواست بازیگر بلامنازع در عراق باشد، ولی مرجعیت دینی، دولت عراق را مکلف نمود که در عین داشتن روابط نیک و متقابل با جامعه بین‌المللی اجازه دخالت و بازی با سرنوشت عراق را به آن‌ها ندهد.
در مقابل فتنه داعش، آیت‌الله سیستانی، مرجع دینی شیعیان در عراق، دفاع از کشور و مقابله علیه دشمن تکفیری را واجب دانست. پس از صادر شدن این فتوا، نزدیک به ۲ ملیون نفر آمادگی خویش را برای دفاع از عراق نشان داد که دولت و ارتش عراق از بین آن‌ها یکصدوپنجاه هزار را تنظیم کرد و این نیروی عظیم ملی در آزادسازی ولایت‌های دیالمه، انبار و اخیرا موصل نقش فوق‌العاده‌ای داشت و حکومت و پارلمان عراق، استفاده از بسیج مردمی را به صورت قانون خاص تنظیم کرد و برای آن‌ها که تا آن زمان داوطلبانه و رضاکارانه تلاش می‌کردند، حقوق مزایایی را نیز در نظر گرفت.
نکته بسیار مهم در بسیج مردمی عراق ترکیب جامع ملی آنست که در تمامی مراحل و صحنه‌های دفاع ملی شیعه ،سنی، مسیحی وایزدی در کنار هم بوده و در یک اتحاد مثال‌زدنی به ندای مرجعیت واحد دینی پاسخ مثبت دادند و علیه دشمن مملکت و بشریت مبارزه کردند.
دولت، پارلمان، شورای علما، رهبران جهادی و نخبگان سیاسی و فرهنگی افغانستان می‌توانند با توجه عمیق به این تجربه مشابه در منطقه، راهکارها و اقدامات جامع، ملی و واقع‌بینانه‌ای را در نظر بگیرند.
داکتر عدالتخواه- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا