آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

نمایندگی‌های سیاسی و دیپلمات‌ها در کابل: طالبان باید برای همیشه اسلحه را کنار بگذارند

نزدیک به پانزده نمایندگی دیپلماتیک کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی در کابل از گروه طالبان خواستند که خشونت‌ها را توقف داده و در عید قربان برای همیشه اسلحه خود را بر زمین بگذارند.


به گزارش خبرگزاری دید، نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای استرالیا، کانادا، جمهوری چک، دنمارک، نمایندگان اتحادیۀ اروپا، فنلند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، کوریای جنوبی، هالند، دفتر نماینده ارشد غیر نظامی ناتو، اسپانیا، سویدن، بریتانیا و امریکا در یک اعلامیه خواستار پایان هرچه زودتر حملات نظامی طالبان شدند.
در اعلامیه مشرکت این کشورها آمده که عملیات نظامی طالبان، تلاش برای دستیابی به یک راه حل سیاسی از طریق مذاکره را ناکام و مردم غیر نظامی را متضرر و آواره می‌کند.
در روزهای گذشته هیأت عالی رتبه طالبان و دولت افغانستان، نشست دو روزه در دوحه داشتند ولی این نشست فقط یک نتیجه ملموس درپی‌داشت که نشست‌ها ادامه یابد.
این نهادهای دیپلماتیک، ادامه قتل‌های هدفمند را که در سراسر افغانستان ادامه دارد، تخریب زیرساخت‌های حیاتی، تهدیدها، اعلامیه‌ها و اقدامات دیگر علیه دستاوردهای مردم افغانستان را در طی بیست سال گذشته محکوم کرده و گفته‌اند که از آنچه در طول این ۲۰ سال بدست آمده شدیداً حمایت می‌کنند.
دیپلمات‌های مقیم کابل گفته‌اند که حملات طالبان، با ادعای آن‌ها که از «حل و فصل سیاسی از طریق مذاکره و روند صلح در دوحه حمایت می‌کنند، کاملا در تناقض قرار دارد» به گفته آنان، ادامه عملیات نظامی منجر به کشته شدن افغان‌های بی‌گناه، از جمله ادامه قتل‌های هدفمند، آوارگی غیرنظامیان، غارت و سوختاندن ساختمان‌ها، تخریب زیرساخت‌های حیاتی و متضرر شدن شبکه‌های ارتباطی شده است.
دیپلمات‌های خارجی در افغانستان افزوده‌اند که «بازداشت و کشتار بی‌رویه افراد ملکی(غیرنظامی) و حمله بر زندان‌ها بی‌توجهی بسیار نگران کننده را به حاکمیت قانون نشان می‌دهد». به گفته دیپلمات‌ها در ولسوالی‌هایی که توسط طالبان تصرف شده است، باشندگان محل و ناظران «از تلاش‌ها جهت سرکوب حقوق بشری زنان و دختران و تعطیلی رسانه‌های خصوصی و دولتی به منظور پنهان سازی موارد نقض حقوق بشر و محدود ساختن آزادی بیان گزارش می‌دهند».
نهادهای دیپلماتیک افزوده‌اند که به نمایندگی از مأموریت‌های مربوط خود، «این اقدامات و سایر اقدامات را که موجب نقض حقوق بشری مردم افغانستان می‌شود، شدیداً محکوم» کرده و تاکید کرده «افغان‌ها طی بیست سال گذشته به دستاوردهای زیادی دست یافته‌اند و می‌خواهند، به پیشرفت‌های خود در زمینه‌های انکشاف(توسعه)، حقوق بشر و آزادی بیان ادامه دهند».
دیپلمات‌ها تاکید کرده‌اند که پیشرفت‌های حاصل شده طی سال‌های گذشته تنها در صورتی پایدار خواهد ماند که همه طرف‌ها با هم یکجا کار کنند.
آنان افزوده که به دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان پیوسته و «از طالبان و همه طرف‌ها می‌خواهیم که فوراً به خشونت پایان داده، با آتش بس دائمی و همه جانبه موافقت نموده و در مذاکرات صلح برای پایان دادن به درد و رنج مردم افغانستان و هموار کردن راه برای یک توافق سیاسی فراگیر که به نفع همه افغان‌ها باشد، به طور کامل سهم گرفته و اطمینان دهند که افغانستان دوباره به پناهگاه امن تروریستان بدل نمی شود».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا