آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانش

نهمین جشنواره راه ابریشم در بامیان افتتاح شد


نهمین جشنواره راه ابریشم قبل از ظهر امروز(سه‌شنبه) با حضورداشت مقامات محلی این ولایت، استادان دانشگاه‌ها، اعضای شورای ولایتی، اقشار مختلف مردم و رسانه‌ها افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری دید، احمد حسین احمدپور، سرپرست ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان، هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی بامیان و تاثیر آن در اقتصاد جهان عنوان کرده، افزود: برگزاری این جشنواره بر افزاییش توریست‌ها در این ولایت تاثیرگذار خواهد بود.
محمد طاهر زهیر، والی بامیان در این جشنواره گفت: راه ابریشم یگانه راه اقتصادی بود که شرق را به غرب وصل می‌کرد و کالاهای شرق را به غرب و از غرب را به شرق، از طریق بامیان انتقال می‌داد.
آقای زهیر افزود، قرار بود سیمینار ۲ روزه روی موضوع «جاده راه ابریشم» در سطح ولایت بامیان برگزار شود، اما به دلیل حوادث اخیر کشور این برنامه به تعویق افتاده است.
وی برگزاری این جشنواره را در بامیان تاثیرگذار خوانده، گفت: برگزاری این جشنواره در بامیان تاثیر مثبت بر افزاییش توریست‌ها دارد، که امسال ما شاهد حضور بیش ار ۱۰۰ هزار توریست در این ولایت بودیم.
والی بامیان با بیان این‌که ماسترپلان فرهنگی نسبت به ماسترپلان شهری اهمیت بیش‌تری داشته، گفت: برای تطبیق بهتر ماسترپلان فرهنگی به زودی جاده‌های حلقوی به دور از ساحات باستانی و تاریخی اعمار خواهد شد.
عزیز احمد پنجشیری، استاد دانشگاه کابل جغرافیای بامیان را در تجارت شرق و غرب مهم دانسته و از این ولایت به عنوان بزرگ‌ترین مرکز بودیسم یاد کرد.
جاده ابریشم یا راه ابریشم، شبکه راه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال افریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا سده‌ی پانزدهم میلادی به‌ مدت ۱۷۰۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا