آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستفرهنگ عامه

عطامحمد نور در پیوند به نوروز:

نوروز هویت فرهنگی ما است/ جمعیت اسلامی خواستار صلح در کشور است

عطامحمد نور رهبر جمعیت اسلامی در پیامی به مناسبت نوروز، سال ۱۴۰۰ و جشن باستانی نوروز را تبریک گفته و تصریح کرده که نوروز میراث تمدنی و فرهنگی ما است و پاسداری از این جشن کهن وجیبه ملی فرد فرد این میهن است.

عطامحمد نور رهبر جمعیت اسلامی در پیامی به مناسبت نوروز، سال ۱۴۰۰ و جشن باستانی نوروز را تبریک گفته و تصریح کرده که نوروز میراث تمدنی و فرهنگی ما است و پاسداری از این جشن کهن وجیبه ملی فرد فرد این میهن است.
به گزارش خبرگزاری دید، رهبر جمعیت اسلامی امروز یکشنبه(۱حمل) در پیامی به مناسبت نوروز، گفته است: «جشن باستانی، ملی و بین‌المللی نوروز آریایی جمشیدی ـ این نماد تاریخ ‌و هویت بزرگ و تمدنی ما هم زمان با فرا رسی سال نو ۱۴۰۰ هجری خورشیدی و پنج‌هزار و‌هفتصد سالگی بنیاد گذاری بلخ، خجسته باد».
در بخشی دیگر از این پیام به مسئله روند صلح نیز پرداخته شده است: سال نو ۱۴۰۰ هجری خورشیدی درحالی فرا می‌رسد که افغانستان در‌ وضعیت ‌دشواری قرار دارد. با آنکه تلاش‌های فراوان برای آوردن صلح در سطح ملی، منطقه و جهان جریان دارد، اما تهدید به آغاز جنگ در بهار نیز از نگرانی‌های جدی مردم است.
متن کامل پیام:
پیام تبریکی سترجنرال عطامحمدنور، رهبر‌جمعیت اسلامی به‌مناسبت سال نو ۱۴۰۰ خورشیدی، فرا رسی بهار و پنج‌هزار و هفتصدسالگی بنیاد گذاری بلخ و جشن جمشیدی نوروز
جشن باستانی، ملی و بین المللی نوروز آریایی جمشیدی ـ این نماد تاریخ ‌و هویت بزرگ و تمدنی ما هم زمان با فرا رسی سال نو ۱۴۰۰ هجری خورشیدی و پنج‌هزار و‌هفتصد سالگی بنیاد گذاری بلخ، خجسته باد.
نوروز به مثابه تاریخی ترین و با شکوه ترین جشن تمدنی حوزه ما ‌ریشه در تاریخ و تمدن پر بار این سرزمین دارد که در‌حال حاضر این جشن در سایر کشورهای دنیا نیز جا باز کرده و همه ساله از آن به عنوان آغاز سال نو‌ خورشیدی و جشن تمدنی، بزرگداشت می‌گردد.
هم‌میهنان گرامی!
جشن نوروز یکی از میراث‌های بزرگ و ارزش‌مند غیر ملموس فرهنگی ماست و گرامی‌داشت از آن نشانۀ میهن‌دوستی و پاس‌داشت از داشته‌های فرهنگی و تاریخی ما. حلقات و گروه‌هایی که با گرامی‌داشت از نوروز سر ستیز دارند، در واقع در پی زدودن هویت تاریخی، فرهنگی و تمدنی ما اند و می خواهند با ازمیان‌بردن میراث‌‌های فرهنگی و تاریخی مان، پیوند ما را با ریشه و گذشتۀ مان قطع کنند و به این گونه به آسانی به آماج شوم خود که همانا به اسارت‌کشیدن این ملت آزاده است دست یابند. بناءً پاسداری از این میراث گران‌ارج فرهنگی و تاریخی، وجیبۀ هر شهروند این کهن بوم و بر است.
جشن نوروز به علاوه آنکه با دین ما در مغایرت قرار ندارد که آن را ما به عنوان یک جشن تمدنی پاس‌داری می‌کنیم.
سال نو ۱۴۰۰ هجری خورشیدی مصادف است با پنج‌هزار و هفتصد سالگی بنیاد گذاری بلخ تاریخی و فرهنگی و جشن جمشیدی‌ نوروز.
بزرگ‌داشت از پنج‌هزار و هفتصد سالگی بلخ، شهری که از لحاظ تاریخی به‌سان آتن و روم در غرب و بیت‌المقدّس در شرق، هزاران سال گهوارهٔ فرهیخته‌گی، شکوه و جلال بوده است و سرزمینی که به نوشتۀ صفی‌الدّین بلخی در کتاب معروف فضایل بلخ، دومین شهری است در زمین که پس از «اوق» در هندوستان، فرزندان حضرت آدم آن را بنا کردند. چهارمین شهر از سرزمین‌هایی است که به اعتبار اوستا، اهورامزدا آن را آفرید. کیومرث، آن انسان نخستین که به تعبیر تعدادی از مؤرخان شهیر، او همان آدم است، آن را اعمار کرد، بسیار ارزشمند است.
هم‌دیاران عزیز، نوروز پسندان گرامی !
سال نو ۱۴۰۰ هجری خورشیدی درحالی فرا می‌رسد که افغانستان در‌ وضعیت ‌دشواری قرار دارد. با آنکه تلاش‌های فراوان برای آوردن صلح در سطح ملی، منطقه و جهان جریان دارد، اما تهدید به آغاز جنگ در بهار نیز از نگرانی‌های جدی مردم است. جمعیت اسلامی افغانستان به عنوان جریان سیاسی بزرگ کشور که به تازه‌گی مجمع عمومی آن برای بار نخست علی رغم تمام سبوتاژ ها تا سطح اجرای اعمال تروریستی، با موفقیت برگزار گردید، همگام با سایر جریان‌های سیاسی و جامعه بین‎المللی برای دست‌یابی به صلح، تلاش می‌کند. طرح جدید صلح از سوی جمعیت اسلامی بازبینی شده و دیدگاه رهبری این حزب در آن بازتاب یافته است که بدون تردید دیدگاه این حزب، دست یابی به صلح با عزت است. صلحی که در آن تمام شهروندان به آرمان‌های شان دست پیدا کنند و آرامش را تجربه نمایند.
سال نو و‌جشن جمشیدی نوروز را برای مردم افغانستان و همه بشریت سال سرشار از صلح، رفاه، ترقی و سعادت آرزو می‎نمایم. امیدوارم مردم ما به رفاه ‌و آسایش دست یابند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا