آخرین اخباراسلایدشوافغانستانفرهنگ عامهفرهنگ و دانشگزارش

نوروز و مزار؛ عشق جهنده مولا، شور جوانان و دامنه‌های غرق در گل سرخ

نوروز یکی از آیین‌های باستانی بلخ گزین است که از نیاکان کهن به میراث مانده و همه ساله همگام با زندگانی دوباره طبیعت و گیتی گرامی داشته می‌شود. این میراث زیبا و کهن عجین شده با مراسم بر افراشتن جهنده مولا علی، پوشیدن رخت نو، دید و بازدید از دوستان و اقارب، دل وجان به طبیعت سپردن و بر آمدن به دامنه‌های سبز و سرخ شادیان و فراموش کردن کهنگی و پوسیدگی است.


به گزارش خبرگزاری دید، جشن نوروز، میله گل سرخ و بر افراشتن جهنده مولا همه ساله صدا زایر و گردشگر را به شهر مزارشریف در شمال کشور می‌کشاند تا هم در مراسم آیینی برافراشتن جهنده شرکت کنند و هم تفریح نمایند.
در این ایام مردم مزارشریف «خانه‌تکانی» می‌کنند، لباس نو می‌دوزند و سفره خویش را برای پذیرایی از نوروز و مهمانانش می گسترند. جوانان به عشق شان فکر می‌کنند و نامزددارها با بردن ماهی و جلبی و رخت نو برای نامزدان این میراث کهن را گرامی می‌داند.


هرچند هنوز سایه کرونا از سر اجتماع ما به تمامی ناپدید نشده و هنوز هشدارهایی از مراجع پزشکی در خصوص خطرات گردهمایی‌های نوروزی صادر می‌شود، اما مردم با وجود این خطر گرامی داشتن نوروز را فراموش نکرده و نمی‌کنند.
شهر مزارشریف که مرکز جشن نوروز و میله گل سرخ است، همه ساله با فرارسیدن بهار چهره عوض می‌کند و آماده می‌شود که عروس بهار را به حجله ببرد.
امسال نیز همانند سالیان و اعصار و قرون گذشته، این شهر به جنب و جوش و تپش افتاده تا از مهمانانش پذیرایی کند و عشاق جوان را در شور و شر جوانی و دلدادگی همراهی.
بازارها پر رونق شده، مسافران بهار از راه می‌رسند، زایران در روضه مبارک دیده می‌شوند و مسئولان نیز شهر را برای پذیرایی آماده می‌سازند.

به یک مهمان نوروزی که هرات باستانی به شهر و زادگاه نوروز آمده در صحن روضه مبارک بر می‌خورم. عبدالبصیر نصرت از هرات آمده تا نوروز را در مزارشریف گرامی بدارد.
او هرچند جنب و جوش مردم را به نسبت شیوع کرونا و ناامنی‌ها کمرنگ می‌داند، اما می‌گوید: نظر به مشکلات امنیتی و شیوع ویروس کرونا شاید نسبت به سال‌های قبل جشن نوروز خوب برگزار نشود، ولی امیدوار هستیم که سال خوب و با برکت داشته باشیم.
احمد رامین قادری باشنده ولایت سرپل است. او نیز برای تجلیل از نوروز به مزارشریف آمده و می‌گوید: محیط شهر مزارشریف خیلی زیبا شده. آمادگی‌ها برای نوروز خوب به نظر می‌رسد. ما از سرپل آمدیم و فقط برای اشتراک در جشن نوروز. آرزو دارم امنیت مراسم خیلی خوب باشد.


باشندگان مزارشریف هم آرزو دارند که نوروز و سال جدید خوبی آغاز شود. عبدالعزیز یکی از باشندگان مزارشریف می‌گوید که مردم این شهر برای تجلیل از نوروز آمادگی خود را می‌گیرند، ولی نبود امنیت و شیوع کرونا روی همه تاثیر گذاشته است.
او ماهی فروش است. می‌گوید که امسال نسبت به سال گذشته وضعیت خوبتر شده است. نامزدها ماهی و جلبی می‌خرند و جنب و جوش مردم و مسافران هم خوب است.
نیک محمد که در مزارشریف زرگری دارد، می‌گوید: جوانان نامزددار در نوروز انگشتر، گوشواره، زنجیر و یا لاکت نوروزی می‌برند.


او اما از وضعیت اقتصادی کشور گلایه می‌کند و به جوانان نامزددار توصیه می‌کند که زورآزمایی نکنند و هرچه دارند همان را به همسر آینده شان هدیه بدهند.
نیک محمد زرگر می‌افزاید که نظر به وضعیت اقتصادی، مردم بیشتر طلای عربی و ایرانی می‌خرند چون طلاهای دیگر قیمت بلندتری دارد.
بقالان، رخت فروشان و دیگر اهل کسبه نیز هرچند از نبود امنیت و افزایش میزان بیکاری و نبود کار شکایت دارند، اما خوشحالند از این که نوروز فرا رسیده و در انتظارند که با این نوروز روزگار بهتری را آغاز کنند.


آنگونه که دیده می‌شود، کار تزئینات و پاک کاری شهر مزارشریف آغاز شده و در چند روز اخیر نیروهای امنیتی تدابیر جدی برای تامین امنیت این جشن بزرگ گرفته‌اند.
گفتنی است که نوروز در ولایات دیگر کشور نیز گرامی داشته می‌شود، اما با شکوهترین و بزرگترین جشن نوروزی در بلخ زادگاه نوروز برگزار می‌شود که توام است با شب‌های موسیقی و نمایش فلم و تیاتر و سرکس و برنامه‌های ادبی-فرهنگی.

نویسنده

محمد محمدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا